Donna Diesel feilinformerer

Donna Diesel TruckersGuide er ment som et hjelpemiddel for utenlandske yrkessjåfører som kjører i Norge. I utgangspunktet en meget bra ide! Men etter å ha lest guiden har vi funnet en rekke feil og mangler og tror denne trykksaken virker mot sin hensikt.

Publisert

Statens vegvesen har i flere år kjørt en informasjonskampanje rettet mot utenlandske yrkessjåfører. Denne kampanjen har fått navnet Donna Diesel, etter den tegnede norske vogntogsjåfør (hos vegvesenet kalles hun ”trailersjåfør”) som informerer utlendingene om lover og regler samt gir tips til utenlandske sjåfører.

Donna Diesel-kampanjen har vært på plass ved mange transportmesser, fergekaier og andre relevante steder i utlandet, ikke minst i Øst-Europa. Tiltaket er sikkert godt ment, utenlandske yrkessjåfører (og for så vidt også personbillister) har ofte liten eller ingen kunnskap om hvordan det er å kjøre på norske veier vinterstid, men vi er ikke overbevist om at kampanjen fungerer.

Faktafeil
Nå har Statens vegvesen gitt ut en TruckersGuide for kjøring i Norge. Denne guiden er oversatt til engelsk, tysk, russisk og polsk og ligger i tillegg på Statens vegvesens Internettsider. Vi har bladd i gjennom en norsk utgave av guiden og mener at produktet ikke er tilstrekkelig kvalitetssikret.

Allerede i starten, der man kan lese faktainformasjon om Norge, har man gjort en blemme. Under punktet ”Valuta” står det å lese at 1 NOK = ca. 0,80 Euro! Ikke rart utlendingene synes det er dyrt i Norge – 1 NOK er ikke 0,80 Euro, det er ca. 0,12 Euro. Hadde det derimot stått: 1 Euro = ca. 8 NOK hadde det stemt bedre.

Under kapittelet ”Kjøring i Norge” finner vi fartsgrensene her i landet. Der står det at fartsgrensen på landevei er 80 km/t, men hvis du kjører lastebil over 7,5 tonn står det at fartsgrensen er 70 km/t på landevei. Er det derfor vogntog fra Øst-Europa kjører så sakte?

Nå kan dette kanskje virke som flisespikkeri, en polsk eller russisk sjåfør trenger kanskje ikke å være fullstendig oppdatert på verken valuta eller hvorvidt han kan holde 70 eller 80 km/t. Det han derimot kan trenge er et lettlest kart over våre veier.

Kartkaos
Det har Statens vegvesen løst ved å sette av 28 sider bakerst i heftet til kart. Vel og bra syntes vi helt til vi så nærmere på kartene. I stedet for å legge kartet over Vestfold på venstre siden og kartet over Østfold på høyre side slik at de danner et helt kartbilde, har de gjort det motsatte. Det gjør det svært forvirrende å finne fram på kartet (spesielt for utlendinger som antagelig ikke vet hvordan et Norgeskart ser ut).

Les hele saken i YrkesBil nummer 1