-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Renault Magnum
Det er en stund siden vi viste spionbilder av den nye Renault Magnum med Volvo drivlinje. Nå har vi vært på lanseringen i Geneve og kan slå fast at mye av det vi spådde slo til. En liten prøvekjøring viste at Magnum nå er enda bedre å kjøre enn tidligere.
At nye Renault Magnum inneholder Volvo-komponenter er neppe noen overraskelse. Da svenskene tok kontroll over RVI og gjorde det om til Renault Trucks, lå det selvsagt i kortene at man var ute etter synergieffekter.
Nye Magnum er det første produktet fra Volvo-gruppen som til fulle viser hvordan framtiden vil bli. Det blir mer og mer felles komponenter som motorer, gearkasser og aksler.
DXi 12
Mens forrige generasjon Magnum hadde motor fra amerikanske Mack, har nykommeren en Volvo-basert motor. Hos Volvo heter motoren D12, i Magnum heter den DXi. I bunn og grunn samme motor, men i Renault-versjon har den andre effekter og dreiemoment, og et annet motorstyringsprogram.
Det er med andre ord snakk om en gjennomprøvd sekssylindret rekkemotor med overliggende kamaksel, fire ventiler pr sylinder og elektronisk styrte enhetsinjektorer.
Dxi 12-motoren kan leveres i to versjoner, en med 440 hk ved 1800 o/min og et dreiemoment på 2040 Nm fra 1050 til 1450 o/min, og en på 480 hk ved 1800 o/min, der dreiemomentet er 2240 Nm fra 1050 til 1450 o/min.
Les hele saken i YrkesBil nummer 3