Michelin på offensiven

Det er ikke bare dekkverkstedene som er viktige for Michelin. I følge konsernet er brukerne den målgruppe de nå skal konsentrere seg om.

Publisert

Salgssjef Johnny Nilsen har som målsetting at også sluttbrukere skal ha personlig besøk og oppfølging av representanter fra Michelin. Mandatet er av internasjonalt format og har allerede lenge vært satt ut i et konstruktivt oppfølgingssystem i Europa.

Det er en meget ambisiøs oppgave som Nilsen og hans fem regionssjefer, fordelt på like mange regioner, skal utføre i Norge. Selve konseptet er like enkelt som det er genialt. Med tillatelse fra den lokale Michelin-forhandler vil det i nær fremtid bli mange av Michelins store og mellomstore dekk-kunder på lastebilsiden som får personlige besøk.

I følge Nilsen kan slike besøk gjerne utføres der lastebilen står parkert på en bensinstasjon, rasteplass eller utenfor hjemmet til sjåføren. Det helt essensielle er at sjåføren, eller transportselskapet er enige i at en undersøkelse av dekkenes tilstand blir utført. Nilsens lille tropp vil da i samarbeid med sjåfør eller andre vurdere dekkene og gi råd om alt som både kan påvirke dekkøkonomi, samt gi et bedre veigrep på forskjellige kjøreunderlag.

Det hører med at Michelin i meget lang tid har gitt sine ansatte omfattende undervisning i alle de gjøremål som kommer inn under rammen av konsernets og brukernes interesse. I følge Nilsen er Michelin-skolen av et slikt format og standard at ingen av konkurrentene er i nærheten.

Hjul og dekk er hovedtema i MotorBransjens marsnummer, som utkommer den 16.