Gammel sliiter: En 1985-modell Mitsubishi Canter
Gammel sliiter: En 1985-modell Mitsubishi Canter

Den nye Mitsubishi Fuso Canter er lansert. Blant nyhetene finner vi nytt førerhus og interiør, men noen Euro4-motor er ennå ikke på plass.
Den nye Mitsubishi Fuso Canter er lansert. Blant nyhetene finner vi nytt førerhus og interiør, men noen Euro4-motor er ennå ikke på plass.

Ny Mitsubishi Fuso Canter:
Ny bil, gammel motor

Den syvende generasjonen Canter inneholder mange nyheter, blant annet nytt førerhus, forbedret interiør og nytt bremsesystem. Men noen Euro4-motor er ennå ikke på plass.

Publisert

Den syvende generasjon Mitsubishi Fuso Canter ble nylig lansert ved DaimlerChryslers hovedkvarter i Stuttgart. Canter for det europeiske markedet produseres i Portugal, i form av byggesett. Siden 1980 har 110.000 Cantere rullet ut av fabrikken, 60% av dem ruller fortsatt rundt på veiene i Europa. Det tyder på kvalitet. I europeisk sammenheng leveres Canter i vektklassene 3,5 , 5,5, 6,5 og 7,5 tonn, men i Norge er det 6,5 og 7,5 tonn som er aktuelt.

Utvendig skiller nye Canter seg ganske mye fra forgjengeren, først og fremst ved de nye store hovedlyktene med integrerte blinklys. Videre har dørene fått nytt design med større siderute. Også frontruta og de utvendige speilene har blitt større. Innvendig er også det meste nytt.

I Norge leveres Canter med en motor på143 hk som har et dreiemoment på 412 Nm. Det underlige er at man velger å lansere en helt ny Canter uten å ha en Euro4-motor på plass. Men Mitsubishi Fuso jobber selvsagt med saken. Les mer om nye Canter i YrkesBil nummer 5.

Powered by Labrador CMS