-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Scania kutter ut snutebil?
Etter hva vi i YrkesBil erfarer kommer Scania til å slutte å produsere sin T-serie, som er betegnelsen på deres snutebil. Årsaken er at stadig færre kunder kjøper en slik bil. Dermed er det over og ut for europeiskproduserte snutebiler.
Fortsatt er det mange som mener at en skikkelig lastebil skal ha snute, men lengdebestemmelsene har gjort at stadig færre transportører velger en slik bil. Ønsker man seg en av de siste snutebilene fra Scania bør man forte seg, etter hva vi erfarer kommer produksjonen til å legges ned allerede til høsten.
De siste årene har Scania vært alene om å kunne tilby en snutebil i Europa. Volvo solgte i en kort periode den Brasil-produserte Volvo NH, men måtte kaste inn håndkleet etter kort tid. Nå ser det altså ut til å være over og ut for europeiske snutebiler. Nå skulle man tro at Scania ville fortsette å produsere T-serien i Brasil, men også dette markedet går i stadig større grad over til frambygde lastebiler.
Det spesielle med lastebilverdenen er jo at markedene rundt om i verden er svært forskjellige, ikke som på dinky toys-siden der personbilene er gangbare over hele kloden. I USA er salget av snutebiler fullstendig dominerende, i Asia er det de asiatiske lastebilprodusentene som dominerer, mens de europeiske produsentene er dominerende i Europa og store deler av resten av verden.
I følge den norske Scania-importøren selger de bare mellom 10 og 15 snutebiler i året, i Sverige er salget på ca. 50 biler. Vi regner med at mange lastebilentusiaster feller en tåre når den siste europeiske snutebilen er historie.