Toyota uten postbudbil

Roma (BilNorge.no):Toyota stanser produksjonen av Yaris Verso. Når ny modell av Yaris lanserer på bilutstillingen i Frankfurt til høsten, betyr det også slutten på Yaris Verso. Nye Yaris blir en større og dyrere bil. Derfor lanserer Toyota minibilen Aygo.

Publisert

Yaris Verso er blitt en knallsuksess i Norge. Bilen er ettertraktet - ikke minst som varebil med grønne skilter. Men nå forsvinner modellen. Adm direktør Tor I. Berge i Toyota Norge bekrefter at når fabrikken lanserer ny Yaris, er det slutten på Verso. Nå kjøper Toyota Norge opp alle de Yaris Verso de kan finne jorda rundt. De vil ha flest mulig biler på lager når den siste Yaris Verso produseres i Japan ved årsskifte. Toyota Norge vil gjerne ha Yaris Verso så lenge de bare kan. Men de vet at produksjonen slutter.

- Vi skulle gjerne ha en liten varebil, sier Tor I. Berge i Toyota Norge. Vi gjør hva vi kan for å snakke med fabrikken slik at en bil som konkurrerer i ”postbud-markedet” kan komme på programmet. Hittil har vi ikke fått gjennomslag for våre synspunkter. Men vi gir oss ikke.

Nye Yaris blir større
Mange stiller spørsmålet hvorfor Toyota Norge lanserer minibilen Aygo. Den er bare stor på en ting – prisen. 140.000 kroner for en liten minibil med knapp plass i baksetet og til bagasje er nesten en hån mot bilkundene. Toyota hevder de skal selge 160 biler i Norge i år og hele 700 neste år. Og de sier de mener alvor.

Årsaken til at de satser på Aygo har direkte sammenheng med nye Yaris som kommer neste år. Den blir nemlig en del større enn dagens modell. Det betyr også at den blir mye dyrere. Mens dagens Yaris starter på 150.000 kroner og gjennomsnittprisen for bilene som selges er på 160.000 kroner, må man legge på minst 20.000 kroner når den nye og større Yaris’en kommer.

Og det er i denne situasjonen Toyota trenger en ”ny Yaris” som har fått navnet Aygo. Bilen blir ikke større av den grunnen, men når Yaris vil koste fra kr 170.000, må Toyota ha en bil som koster mindre.

HiAce endres neste år
Toyota HiAce er seddelpressen for norske Toyota-forhandlere. Dagens modell er gammel – men enda ikke utgått på dato. Kundene sverger fortsatt til kassevogna, men Toyota Norge innrømmer at bilen sliter med sin alder.

Endret modell skal være på gang. Den skal i følge Tor I. Berge komme neste år – men har lyder ikke helt sikker – og tar sine forbehold. Det virker som om ”ny HiAce” er mer en ønskedrøm. Men det skal komme en endret modell – dog lar en helt ny bil vente på seg. Om Toyota i det hele tatt kommer med en ny kassevogn.

Fra årsskiftet vil Toyota bare ha to typiske yrkesbiler – HiAce og HiLux - sistnevnte kommer i ny versjon i august. I tillegg er Land Cruiser populær som varebil, over 400 slike er registrert hittil i år.

Dette kan være en skummel situasjon for Toyota som ønsker å beholde posisjonen som Norges mest solgte bilmerke totalt, for konkurrenten fra Wolfsburg er på kraftig fremmarsj med nesten doblet varebilsalg hittil i år. De har i tillegg til Transporter/Caravelle både Caddy og Touran, modeller som er svært populære med grønne skilter.

Powered by Labrador CMS