Stor interesse for sikkerhet på skolebuss

Mens sikkerhet for vanlige bilister er høyt prioritert, kjører skolebarna våre usikret i de eldste bussene. Ingen belter, dårlig merking, gammelt utstyr og svakt regelverk er hverdagen for de vi er aller gladest i. Foreløpig har 80 deltakere meldt seg på til landets første konferanse om sikkerhet rundt skoleskyss for barn.

Publisert

På initiativ fra Argument, avdeling Steinkjer, skal det i mai avholdes en to dagers konferanse med sikkerhet rundt skoleskyss som tema. Konferansen er den første i sitt slag her i landet, og blir arrangert i samarbeid mellom Argument, Trygg Trafikk, Statens vegvesen, Nord-Trøndelag fylkeskommune, Trafikksenteret og Trønderbilene. Konferansen gjennomføres i Stjørdal 23. og 24. mai.

- Mange skolebarn blir transportert med de eldste bussene og med ståplasser for å få plass til alle. Dette står i sterk kontrast til myndighetenes 0-visjon om ingen drepte i trafikken. Som vanlig bilist blir man bøtelagt dersom man ikke bruker sikkerhetsbelter. Det er strenge regler for hvordan man skal sikre barn i privatbil. Samtidig tillater myndighetene ståplasser i skolebussene, og opp til tre barn på samme sete uten sikring. Dersom bussen får en bråbrems, kolliderer eller kjører av veien, vil passasjerer som står med stor sannsynlighet bli alvorlig skadet, sier kommunikasjonsrådgiver Kjell Løvik.

- Det skjer mange ulykker og hendelser med buss i Norge hvert år, noen med dødelig utgang. Går vi til bl.a. Sverige og USA er det strenge regler for hvem som skal frakte skolebarn og hvordan man gjør det. I USA gir alle de gule skolebussene store, blinkende signal når de stopper. Der er det forbudt å passere en skolebuss som har stanset. Også i Sverige har en god del skolebusser fått egen merking og er spesiallaget for slik transport. Blant annet har de god refleksmerking både på sidene, i front og bak. Bussene har sikkerhetsbelter i alle seter.

Også i Norge finner vi en god del moderne, velutstyrte busser. Men det er ikke påbudt å bruke det spesielle sikkerhetsutstyret, og det er også sjelden at nyere busser blir brukt til transport av skolebarn. Enkelte fylkeskommuner har satt som krav at busselskapene ikke kjører med ståplasser, men det hører til unntakene.

Disse temaene skal belyses på konferansen som har deltakere fra transportselskaper, myndigheter, trafikkorganisasjoner og folkevalgte organer fra hele landet. Konferansen åpnes av statssekretær Arnfinn Ellingsen i Samferdselsdepartementet.

- Vi håper dette kan bli en årlig arena for å diskutere sikkerhet rundt skolebarn og transport. Det vil også bli satt fokus på sikkerhet rundt stoppesteder og holdeplasser, og på opplæring i trafikksikkerhet. Flere politikere har meldt sin ankomst og det er et håp om at konferansen kan være starten på en prosess som skjerper kravene til sikkerhet for transport av skolebarn, enten det er med buss, minibuss eller taxi, sier Løvik.

Argument har sikkerhets- og beredskapskommunikasjon som et prioritert arbeidsområde. Konferansen om sikkerhet på skolebusser er et ledd i innsatsen på dette området. Det er fortsatt mulig å melde seg på konferansen ved henvendelse til steinkjer@argument.no, eller telefon 74 14 56 15.

Powered by Labrador CMS