Nye krav til utdanning av sjåfører

Førere av buss og lastebiler må om få år på skolebenken for å lære om blant annet sikring av last, regler for godstransport, hvordan trafikkulykker kan unngås og hvordan man opptrer i nødssituasjoner. I tillegg blir det obligatorisk etterutdanning hvert femte år.

Publisert

Dette går fram av Europaparlamentets og Det europeiske råds direktiv om grunnleggende kvalifikasjonskrav og etterutdanningskrav for førere av visse kjøretøy som benyttes til gods- eller persontransport på veg.

Samferdselsdepartementet arbeider nå med forslag om å ta inn "Opplæringsdirektivet" i vegtrafikkloven, og har bedt Vegdirektoratet om å se på lovgrunnlaget for en slik innlemming. Vegdirektoratet skal også utrede administrative og økonomiske konsekvenser av innføringen av obligatorisk utdanning for buss- og lastebilsjåfører.

Formålet med den obligatoriske utdanningen er å bedre trafikksikkerheten, heve kvaliteten på tjenestene, fremme rekrutteringen til sjåføryrket og bedre sjåførenes arbeidsmiljø. Utdanningen skal også sikre like konkurransevilkår ved at det stilles like krav til kvalifikasjoner og etterutdanning for alle sjåfører i EU- og EØS-land.

Samferdselsdepartementet sendte i 2002 forslaget til opplæringsdirektiv på bred høring hos berørte organisasjoner og offentlige instanser.

Ordningen med obligatorisk utdanning får virkning for førere av buss (førerkortklasser D1, D1E, D og DE) fra 10. september 2008 og for førere av lastebil (førerkortklasser C1, C1E, C og CE) fra 10. september 2009. De nye kravene betyr at alle yrkessjåfører må ha bevis for at de oppfyller grunnleggende kvalifikasjonskrav innen trafikk- og yrkeskunnskap.

Grunnleggende kvalifikasjonskrav gjelder ikke for yrkessjåfører som har førerkort for buss (førerkortklasser D1, D1E, D og DE) som er utstedt seinest 10. september 2008 eller for innehavere av førerkort for lastebil (førerkortklasser C1, C1E, C og CE) som er utstedt seinest 10. september 2009.

Kravet om etterutdanning vil være obligatorisk for alle buss- og lastebilsjåfører, også for sjåfører som har drevet i yrket før direktivet trer i kraft. Disse sjåførene må gjennomføre etterutdanning første gang seinest fem år etter at direktivet er gjennomført for den aktuelle førerkortklassen.

Det er gjort visse unntak fra direktivet, blant annet ved at det ikke er krav om utdanning dersom man fører et kjøretøy med maksimalfart under 45 km/t og når kjøretøy brukes av Forsvaret, Sivilforsvaret, brannvesen og politi. Det er også gjort unntak for kjøretøy som benyttes til transport av gods i privat øyemed og transport av materiell og utstyr som føreren selv skal bruke i sitt yrke.

Du finner mer informasjon her: