-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Europas behov for lastebiler øker
Dereguleringen av transporten i Europa innebærer en stor utfordring for transportnæringen. Samtidig som prispresset er høyt, øker transportbehovet. Dette skaper nye muligheter for transportselskap som klarer framtidige kunde- og miljøkrav.
Transportbehov er ikke nytt. Det er heller ikke noe som er skapt av transportnæringen. Om man produserer produkter ett sted og selger dem på et annet sted så oppstår behovet for å transportere produktene.
Da hjulet ble oppfunnet for 5 000 år siden var det en stor milepæl. I takt med at transportmidlene og samfunnet utvikles så har også transportbehovet økt. Produsenten og sluttkunden kommer stadig lengre fra hverandre. Færre og større lager gjør også att en vare kan kjøres på kryss og tvers før den til slutt når brukeren. Alt taler for att behovet av transport kommer å øke i Europa, og at det blir lastebilen som tar hånd om den største økningen.
– Det finnes en tydelig kobling mellom BNP-utvikling (BNP = Brutto Nasjonal Produkt) og transportbehov. Politikerne vil gjerne koble løs transportbehovet fra BNP-utviklingen, men det kan man ikke gjøre, sier Olle Nilsson som arbeider med produktplanlegging hos Volvo.
En del i dette arbeidet er selvfølgelig å forutse det framtidige behovet av kjøretøy og de krav som blant annet myndigheter og kunder stiller til disse.
Lastebilen øker
- Lastebiltransportene i Europa er mer enn tredoblet siden 1970 og ventes å vokse med ytterligere ca. 20% fram til 2010. Sammenligner man utviklingen innen de ulike transporttypene så har lastebilen økt sin andel samtidig som jernbanens andel minsker, sier Nilsson.
Jernbanen er ikke like fleksibel som lastbilen. Dessuten påvirkes utviklingen av att jernbaneselskapene i Europa ikke har lykkes å finne noen felles standard. Politikerne ser imidlertid løsningen for seg og vil gjerne flytte over store mengder gods fra lastebil till jernbane. Nilsson tror ikke på en slik utvikling.
– De to transporttypene har ulike karakterer. Det er bare ti prosent som kan flyttes over til bane. Konkurransen mellom jernbanen og skipsfarten er betydelig større, sier Nilsson.
Les hele saken i YrkesBil nummer 5-2005.
Lastebilen best på korte strekninger
Tabellen viser andelen transporterte tonn på korte og lange strekninger i Europa i løpet av 2001. Når det gjelder lastebiltransporter er det de korte strekningene som dominerer. Nærmere 80% av alt gods som transporteres med lastebil kjøres en kortere strekning enn 15 mil.
Avstand | Lastebil | Jernbane | Kanaler |
0-49 km | 54% | 24% | 29% |
50-149 km | 23% | 23% | 40% |
150-499 km | 18% | 40% | 29% |
Over 500 km | 5% | 13% | 2% |
Kilde: Eurostat