Dobler salget av fiskediesel

Salget av diesel fra fiskeolje er fordoblet det siste året. Avfall fra matvareindustrien kan bli en viktig drivstoffkilde. Staten har fjernet avgiften for å få produktet ut på markedet.

Publisert

Salget av diesel fra fiskeolje er fordoblet det siste året, forteller Geir Ivar Stokke hos Estra AS. Foto: Vidar Frislie
Salget av diesel fra fiskeolje er fordoblet det siste året, forteller Geir Ivar Stokke hos Estra AS. Foto: Vidar Frislie

Staten har bidratt til å få biodiesel ut på markedet. De har fritatt den for den statlige avgiften på 3,44 kroner per liter og gjort det mulig for produsenten å være konkurransedyktig på pris. Markedssjef Geir Ivar Stokke forteller at det hadde vært helt umulig å få dette produktet ut på markedet med de tradisjonelle drivstoffavgiftene. I fjor solgte Estra AS tre millioner liter biodiesel som er produsert fra fiskeolje. Stokke håper de i år kan levere åtte millioner liter. Med en mulig produksjon på 20.000 liter per dag i fjor, kan de ifølge Stokke nå produserer 50.000 liter per dag.

Fiske-diesel
Roger Dieset fra Tamnes Transport AS fylte drivstoff på Brattøra i Trondheim da YrkesBil besøkte fyllestasjonen for biodiesel. Han hevder at han ikke merker forskjell på om han kjører på vanlig diesel eller biodiesel, som i dette tilfellet kommer fra fiskeolje. Estra AS blander sin biodiesel etter årstiden. I sommermånedene er det 100 prosent fiskeoljediesel. I oktober blander de inn 30 prosent vanlig diesel, mens midtvinters er det 70 prosent vanlig diesel og 30 prosent biodiesel på tankene.

Statoil selger også biodiesel til kunder i transportnæringen. De blander 2 prosent fiskeolje i sin biodiesel. I fjor solgte de 4,1 millioner liter biodiesel på det norske markedet.

Les hele saken i YrkesBil nummer 6

Powered by Labrador CMS