Forrige generasjon Volvo FH16 etterlyses

Her om dagen kom det en ”sjokkmelding” i media om at Volvo tilbakekaller 13.000 lastebiler av modell FH16 grunnet en mulig feil ved styringen. I forbindelse med publisering på flere nettsider var artikkelen illustrert med et bilde av den nye Volvo FH16.

Publisert

Volvo FH16 versjon 1 fra årene 1995 til 2000 skal inn for kontroll av styringen, men mange av disse bilene er videresolgt, eksportert eller hugget. Nå håper Volvo-importøren at eventuelle eiere tar kontakt. Begge foto: Volvo
Volvo FH16 versjon 1 fra årene 1995 til 2000 skal inn for kontroll av styringen, men mange av disse bilene er videresolgt, eksportert eller hugget. Nå håper Volvo-importøren at eventuelle eiere tar kontakt. Begge foto: Volvo

Nå viser det seg imidlertid at det ikke er snakk om den nye Volvo FH16, men versjon 1 som ble produsert mellom 1995 og 2000. På verdensbasis er det levert 13.000 av denne modellen, hvorav ca. 1200 i Norge. I følge importøren Volvo Norge AS er det snakk om en jordingskabel som sitter i forbindelse med styringen som kan bli slitt. Hvis det oppstår kontakt med rattstammen så denne blir tilført strøm, kan dette skade en rekke nylonkuler og i verste fall gi tap av styring. Ifølge Volvo har de bare hatt ett tilfelle der dette har skjedd, videre har de funnet slitasje i jordingskabelen på ytterligere 10 biler. Disse tallene gjelder på verdensbasis.

– Vi må innrømme at vi har problemer med å få fatt i de aktuelle bilene slik at vi får kontrollert den mulige feilen. Mange av bilene har enten blitt skrotet eller solgt ut av landet som bruktbiler. Vi regner med at det ruller ca. 600 FH16 versjon 1 av de aktuelle årsmodellene på norske veier, av disse har vi fått tak i og kontrollert 200. De resterende 400 bilene sliter vi med å finne. De er videresolgt utenfor vårt system og vi kjenner ikke lenger til hvem som har disse bilene, sier informasjonsansvarlig i Volvo Norge AS, Frank Tonås, til YrkesBil.

Han legger til at det er viktig å respondere på innkallinger fra leverandører slik at eventuelle utbedringer kan gjennomføres. Men når leverandøren ikke blir oppdatert på eierskifter utenfor merkeforhandlere, sier det seg selv at det er vanskelig å få fatt i bilene hvis eierne ikke selv gir respons på innkalling til kontroll.

I følge Volvo er det en meget liten mulighet for at de aktuelle FH16-bilene kan få et alvorlig styringsproblem. Allikevel er det selvsagt viktig å få disse lastebilene inn for kontroll.

Powered by Labrador CMS