Ny frist for krav om digital fartsskriver

EU har nå satt frist for når det er krav om installasjon av digitale fartssskrivere i alle nye kjøretøy som skal benyttes til trafikk underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Dette får følger for innføringen i Norge. Ny frist er satt til 1. januar 2006.

Publisert

Tidligere var denne fristen satt til 5. august 20005. Men da det tidligere ble klart at nye kjøretøy ikke kunne leveres med digitale fartsskrivere innen denne datoen, opphevet Norge denne fristen uten å sette noen ny dato. Nå er altså den nye fristen klar - og myndighetene og bransjen har tiden fram til nyttår med å få alt på plass.

Fram til 1. januar 2006 kan nye kjøretøy registreres med enten analog eller digital fartsskriver.

Forsinkelser i kortutstedelse
Det er oppstått forsinkelser i utstedelsen av fartskriverkort i Norge, som etter planen skulle ha startet 11. juli. Det er forskjellige forhold som gjør at man nå er forsinket, og med ferien for dør gir det ytterligere forsinkelser.

Utstedelse av fartskriverkort vil derfor starte opp 29. august og da i første omgang på følgende trafikkstasjoner: Tromsø, Bodø, Molde, Trondheim, Bergen, Stavanger, Arendal, Tønsberg, Gjøvik, Billingstad og Fredrikstad.

Digital fartskriver er et forholdvsis komplisert system med høy grad av sikkerhet. Den tidsplanen som har ligget til grunn for prosjektet for utstedelsen av fartskriverkort har fra starten av vært stram.

- Da det etter hvert oppstod problemer i forskjellige trinn av utviklingsprosessen, var til slutt en utsettelse ikke til å unngå. Statens vegvesen har satt mye inn på å klare å produsere fartskriverkort fra 11. juli. Men dersom vi skulle startet produksjon nå ville man ikke kunnet gå god for verken kvaliteten på tjenestene eller sikkerheten i systemet, sier Lars Svedrup Johansen i Statens vegvesen – som er prosjektleder for innføringen av digitale fartsskrivere i Norge.

Få konsekvenser
Fordi det også er forsinkelser i produksjonen av digitale fartskrivere, vil ikke gi så store konsekvenser for publikum og bransjen.

- Ut fra de opplysningene vi sitter inne med, vil det være veldig få kjøretøy som tas i bruk for ordinær transport underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene før midten av september. De kjøretøyene som eventuelt kommer med digital fartskriver før utgangen av august, vil imidlertid bli registrert på vanlig måte. Sjåførene må sørge for en manuell føring av kjøre- og hviletidsdata fram til fartskriveren er kalibrert og det er utstedt sjåførkort, sier Lars Sverdrup Johansen i Statens vegvesen.

Bedre trafikksikkerheten
Alle nye busser og lastebiler innen EU- og EØS-området, og som brukes til kjøre- og hviletidsregulert trafikk, skal utstyres med en ny type fartskriver. På sikt vil den nye fartskriveren totalt erstatte den nåværende fartskriveren, etter hvert som bilparken skiftes ut.

En fartskriver registrerer kjøre- og hviletider og gjør det dermed mulig å kontrollere om sjåføren og transportbedriften følger reglene. Hensikten med disse reglene er å bedre sjåførens arbeidsmiljø og øke trafikksikkerheten. Det bidrar til en mer rettferdig konkurranse mellom bedriftene i bransjen.

Den digitale fartskriveren er egentlig en liten datamaskin, som installeres i kjøretøyet. Informasjon om sjåførens aktiviteter og hvordan kjøretøyet brukes lagres fortløpende i fartskriveren.

Hver enkelt sjåfør som skal kjøre en bil med digital fartskriver må i tillegg ha sitt eget sjåførkort, som skal settes inn i fartskriveren før kjøringen påbegynnes. Dette kortet vil lagre informasjon om den enkelte sjåførs kjøring og er derfor personlig. På samme måte vil hver transportbedrift ha sitt eget kort, som skal brukes for å markere hvilken bedrift som har ansvaret for bruken av kjøretøyet og den aktuelle transporten.

Powered by Labrador CMS