-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Scanias nye V8: Sterkest i Europa
Ardennene, Belgia (YrkesBil): Blant alle nyhetene i forbindelse med Scanias lansering av nye Euro 4- og Euro 5-motorer, er det nok den nye V8-motoren på 620 hk (Euro 4-versjon) som får størst oppmerksomhet.
Ikke bare fordi den har større effekt enn hovedkonkurrenten Volvo FH16 som har 610 hk, men også fordi Scania har oppnådd et magisk dreiemoment. Eller hva sies om 3000 Nm fra 1100 til 1400 o/min? Det betyr at Scania med rette kan kalle seg King of the road.
Hittil har Volvo FH16 med 610 hk vært sterkest i Europa med sine 2800 Nm, mens både MAN og Mercedes-Benz har hatt sine sterkeste på 2700 Nm. Men kanskje kan Volvo slå tilbake raskt? I USA har de nemlig en versjon av sin 16 liter som yter 625 hk og har et dreiemoment på 3050 Nm, hva som skal til for å konvertere den til europeiske spesifikasjoner vet vi ikke, men umulig er det sikkert ikke.
I forbindelse med lanseringen av Euro 4- og Euro 5-motorer har Scania valgt å gå for en todelt løsning, i hvert fall foreløpig. Når det gjelder V8-motoren kommer den med SCR-system (som krever AdBlue) for både Euro 4 og Euro 5, men Scania sier at V8 i Euro 5-versjon skal komme med EGR i god tid før Euro 5 innføres. Dermed er det klart at den svenske produsenten mener at utslippsproblematikken skal løses inne i forbrenningsrommet, i stedet for etter forbrenningen har skjedd. For å klare det vil de blant annet ta i bruk et nytt common rail-basert innsprøytningssystem de kaller Scania XPI.
Når det gjelder Scanias rekkemotorer kommer alle Euro 4-versjonene til å leveres med EGR, mens en 12 liters 420 hester i Euro 5-versjon er utstyrt med SCR i starten. Det finnes også en Euro 5-versjon av V8eren, da med 500 hk og et dreiemoment på 2500 Nm. Du kan lese mer om alle Scania-nyhetene i YrkesBil nummer 11.