-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny Volvo FM og FH: Nyheter på rekke og rad
Volvo Trucks oppgraderer sine FM- og FH-modeller kraftig. Blant nyhetene er ny 13liters motor, ny generasjon I-Shift, nye drivaksler og forbedrede førerhus. Når det gjelder Euro 4 og –5 går Volvo for SCR og AdBlue.
Da Volvo Trucks inviterte til samling i Göteborg regnet vi med at Euro 4 og –5 ville stå i fokus, men at den svenske produsenten også skulle lansere helt nye drivlinjer og forbedrede førerhus var vi ikke forberedt på.
Etter mange år og flere generasjoner av D12-motoren, blir den nå erstattet av en ny motor med betegnelsen D13A. I bunn og grunn en motor basert på 12-literen, men med en lengre slaglengde, noe som i følge Volvo har resultert i bedre akselerasjon, bedre kjørbarhet og lavere drivstofforbruk.
D13-motoren er tilgjengelig i med fire effekter 400, 440, 480 og 520 hk, sistnevnte er bare tilgjengelig i Volvo FH. Hvis man ser på effekt- og dreiemomentkurven oppdager man noe interessant. På motorene med 400, 440 og 480 hk går det maksimale dreiemomentet i en vannrett linje til det treffer effekten ved 1400 o/min. Dette gir en meget god kjørbarhet!
Med den nye versjonen av gearsystemet I-Shift forsvinner Geartronic for godt. I-Shift versjon 2 er nemlig godkjent for 2500 Nm (den sterkeste 13literen) og en totalvekt på 60 tonn. I spesielle tilfeller er I-Shift også tilgjengelig opp til hele 130 tonn totalvekt!
Les mer om alle nyhetene i neste utgave av YrkesBil!