Landsdekkende kontroll av kjøre- og hviletid

35 prosent av yrkessjåførene har opplevd å sovne bak rattet. Ytterligere nesten 40 prosent har vært så trøtte at de har vært redde for å sovne, viser en undersøkelse Transportøkonomisk institutt har gjort for Statens vegvesen. Denne uken gjennomfører Statens vegvesen kontroll av kjøre- og hviletid blant yrkessjåfører over hele landet, og informerer samtidig om hva de bør gjøre når de blir trøtte bak rattet.

Publisert

- Det eneste som hjelper er å stoppe og sove, og en ”powernap” på bare 15 minutter er nok til å bli mer uthvilt! Å følge kjøre- og hviletidsreglene er ingen garanti for ikke å sovne, derfor vil vi fortelle sjåførene at de kan ha stor nytte av en 15 minutters dupp hvis de blir trøtte bak rattet, sier Arild Netland i Statens vegvesen.

Undersøkelsen viser også at brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene øker sannsynligheten for sovning bak rattet: Av de som i undersøkelsen oppga at de ofte eller regelmessig bryter kjøre- og hviletidsreglene hadde hele 65 prosent opplevd å sovne. Av de som oppga at de aldri hadde brutt reglene var tilsvarende prosentandel 22,5.

- Både yrkessjåfører og privatbilister tyr til mange ulike ”triks” når de blir trøtte bak rattet. Noen spiller høy musikk, åpner vinduet eller ber eventuelle passasjerer snakke til seg. Alt dette er triks som ikke virker, fordi man fort blir like trøtt igjen. Vi vil at førerne skal vite at det eneste som hjelper er å stoppe og sove! sier Arild Netland.

Vannflasker
I forbindelse med kontrollene denne uka deler Statens vegvesen også ut flaskevann til de sjåførene som blir kontrollert.

- Dette gjør vi for å minne dem om at kroppens væskebalanse har mye å si for hvor våken og oppmerksom man blir, og at det er bedre å drikke vann enn sukkerholdige drikker, sier Netland.

Sovning bak rattet er et alvorlig trafikksikkerhetsproblem. Gjennomsnittlig mister ett menneske livet i trafikken hver uke fordi førere sovner bak rattet. Statens vegvesen har siden sommeren 2004 kjørt kampanjen Stopp og sov, og den landsdekkende kontrolluken er ledd i dette arbeidet.

Powered by Labrador CMS