Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200 dobbeltcab

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

Kommer sent – men godt

Sardinia (BilNorge.no): Når startskuddet går for ”det store pickupracet” er det én bil som kommer alt for sent til start. Nissan Navara, Mazda B2500, Ford Ranger og Toyota HiLux varmer nå opp til racet. Mitsubishi må pent sitte på sidelinjen. Deres L200 kommer ikke før i mai. Den kommer sent – men godt – og er ikke som alle de andre.

Publisert

Mitsubishi L200 er laget utelukkende for Europa. Mens de andre pickupene er verdensbiler som skal være like attraktive i Burma som i Canada, på Kløfta, i Argentina og på steppene i USA – har Mitsubishi gått sin egen vei. De har en stor pickup (Raider) for USA og Canada mens L200 er tilpasset europeiske forhold.

Hva betyr så det?

Jo, den er kortere (5,02 meter – mens Nissan Navara er 5,22 og Toyota HuLix er 5,13 meter). Den har svingradius som en personbil (5,90 meter mens Navaro har 7 meter og HiLux 6,20 meter) og den er på alle måter mindre bortsett fra når det gjelder innvendig plass, komfort og utstyr. Mitsubishi forklarer dette med ”mindre” med at en normal parkeringsplass i Europa er på rundt 5 meter – og da bør ikke bilene være lengre. Det er ikke alle som liker å kjøre ”leddbuss” - aller minst når man skal parkere eller kjøre inn og ut av parkeringshus.

Kommer ikke før i mai
Adm. direktør Bernt Jessen i Mitsubishi Norge skulle gjerne hatt den nye L200 på markedet i dag. Men han må slå seg til ro med at lanseringen ikke finner sted før i mai. Produksjonen av bilen i tre versjoner – singelcab, clubcab (blir mest solgt) og dobbeltcab starter i Thailand nå. Men ingen land i Europa får bilene før til mai. Ingen kan forklare hvorfor.

- Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, er Jessens fattige trøst. Forhandlerne må selge dagens L200 inntil våren. Bli ikke forundret om det blir billigsalg i denne perioden.

Eneste med form
De fleste pickups ser ut til å være spart for engasjerte designeres innsats. Mange ser ut til å være tegnet av en person med bare rette streker og linjaler. Det er nesten så man kunne ha tegnet bilen selv. Det er ikke tilfelle med Mitsubishi L200. Der er formen helt overlatt til designere som har skapt bilens former. Med en linje mellom kabin og lasteplan som skiller bilen helt fra alle andre.

Innredningen er nærmest som i en SUV. Bilen leveres standard med traction-kontroll, og det eneste som forundrer er at bilen bare har to kollisjonsputer. Fabrikkens folk sier ”det har de andre også” – fattig trøst om man blir truffet fra siden. Burde ikke de som kjører pickup ha de samme krav til sikkerhet og kollisjonsputer som de som kjører personbiler? L200 skal i følge produsenten få 4 stjerner i EuroNCAP.

Firehjulstrekk og ny diesel
Det nytter ikke i dag å selge pickups i Norge uten firehjulstrekk og høy bakkeklaring. L200 har en helt ny dieselmotor på 136HK. Den gamle på 115 skal fortsatt være i salg – men bare i land ”med svak kjøpekraft”. Og da er Norge ikke inkludert.

Hva bilen vil koste?

Se det vil ikke Bernt Jessen si noe om. For han vet ikke, siden prisforhandlingene ikke er avsluttet. De har jo god tid, for det er jo vinter og vår til mai.

Hvem som kjøper en slik pickup?

Mann (det har nesten aldri dukket opp en kvinne som har kjøpt en slik bil). 42 år!

Fakta Mitsubishi L200

  • Pickupserie med singlecab, clubcab og dobbeltcab.
  • Produseres i Thailand.
  • I salg i Norge fra mai 2006. Prisene ikke klare.
  • Firehjulstrekk, traction-kontroll, ABS-bremser og superselect.
  • Lengde: 5,04 til 5,11 meter. Bredde 1.75 til 1,80 meter. Akselavstand 3,00 meter.
  • Leveres med en ny 4-sylindret turbodieselmotor med intercooler på 2477 ccm -136 HK ved 4000 o/min. 314 Nm ved 2000 o/min. 5 gear manuell eller automatgear
  • Nyttelast 1000 kilo.
  • Tilhengervekt 2700 kg.
  • 5 års garanti – 12 år mot rust.
Powered by Labrador CMS