-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Lastebilavgifter
Slår skjevt ut: Forslag om avgift på lette lastebiler.
I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2006 tar de nye grep for å redusere privatpersoners bruk av lastebiler i vektklassen 3,5 til 7,5 tonn, den såkalte C1-klassen. Målet er å stikke kjepper i hjulene for salg av amerikanske SUVer som i all vesentlig grad er registrert som lastebil og dermed unntatt bilavgifter.
Regjeringen legger opp til en avgift på 20% av personbilavgiften, noe som er beregnet til å gi en økt inntekt til staten på 300 millioner. Problemet med denne avgiften er at den ikke treffer de den er ment å treffe. Det er nemlig bare noen få prosent av kjøperne som er rene privatkunder, de aller, aller fleste kundene bruker nemlig en slik bil i næringsøyemed. Det være seg som håndtverksbil, anleggsbil eller distribusjonsbil.
I tillegg til at denne avgiften vil ramme biler som amerikanske SUVer, rammer den også rene nyttekjøretøyer. Riktignok selges det ikke noe enormt antall lastebiler i denne klassen, men noen er det da. Og for oss virker det rimelig feil å legge 20% personbilavgifter på kjøretøyer som Mercedes-Benz Sprinter, Renault Mascott eller Mitsubishi Canter for å nevne noen.
I en pressemelding fra Norges Bilbransjeforbund uttales det at administrerende direktør i NBF, Syver Leivestad, vil følge opp saken og blant annet be om et møte med Finanskomitéen. La oss håpe at politikerne tar til fornuft i denne saken. Idiotiske bilavgifter har vi nok av som det er her i landet.