Lastebilavgifter

Slår skjevt ut: Forslag om avgift på ”lette” lastebiler.

Publisert
Regjeringen går inn for å avgiftsbelegge lastebiler i vektklassen 3,5 til 7,5 tonn. Det vil ramme biler som amerikanske SUVer registrert som lastebil, men også rene nyttekjøretøyer.

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2006 tar de nye grep for å redusere privatpersoners bruk av lastebiler i vektklassen 3,5 til 7,5 tonn, den såkalte C1-klassen. Målet er å stikke kjepper i hjulene for salg av amerikanske SUVer som i all vesentlig grad er registrert som lastebil og dermed unntatt bilavgifter.

Regjeringen legger opp til en avgift på 20% av personbilavgiften, noe som er beregnet til å gi en økt inntekt til staten på 300 millioner. Problemet med denne avgiften er at den ikke treffer de den er ment å treffe. Det er nemlig bare noen få prosent av kjøperne som er rene privatkunder, de aller, aller fleste kundene bruker nemlig en slik bil i næringsøyemed. Det være seg som håndtverksbil, anleggsbil eller distribusjonsbil.

I tillegg til at denne avgiften vil ramme biler som amerikanske SUVer, rammer den også rene nyttekjøretøyer. Riktignok selges det ikke noe enormt antall lastebiler i denne klassen, men noen er det da. Og for oss virker det rimelig feil å legge 20% personbilavgifter på kjøretøyer som Mercedes-Benz Sprinter, Renault Mascott eller Mitsubishi Canter for å nevne noen.

I en pressemelding fra Norges Bilbransjeforbund uttales det at administrerende direktør i NBF, Syver Leivestad, vil følge opp saken og blant annet be om et møte med Finanskomitéen. La oss håpe at politikerne tar til fornuft i denne saken. Idiotiske bilavgifter har vi nok av som det er her i landet.

Powered by Labrador CMS