- Avgift på lastebiler rammer feil

Regjeringen avslører liten kunnskap om norsk næringsliv, påstår Mitsubishi-sjef Bernt G. Jessen. Han er ikke alene om å reagere kraftig på forslaget om varebilavgift på lette lastebiler.

Stoltenberg-regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett for 2006 foreslått å innføre 20 prosent avgift på lastebiler med totalvekt mellom 3.500 og 7.500 kg.

De begrunner dette med at disse bilene stort sett fyller de samme behovene som varebiler og derfor bør behandles likt avgiftsmessig.

”Det er også grunn til å tro at den gunstige avgiftsmessige behandlingen av lastebiler fører til at slike kjøretøy benyttes til privat kjøring,” skriver Regjeringen i sitt forslag.

De skriver videre: "Mer enn halvparten av ”lastebilene” mellom 3,5 og 7,5 tonn som blir førstegangsregistrert, er store amerikanske firehjulsdrevne biler, og en del av disse blir bygd om for å oppnå en tillatt totalvekt over 3,5 tonn".

Dette får både bilbransjen, bilorganisasjoner og næringslivet til (bokstavelig talt) å se rødt, skriver BilNytt.no i dag.

Rammer feil
Adm dir. Syver Leivestad i Norges Bilbransjeforbund forstår Regjeringens intensjon om å redusere bruken av denne kategori biler for privatpersoner.

- Men i stedet for å treffe denne målgruppen, rammer de i stedet næringslivet, sier han. Over 90 prosent av denne kategori biler er biler som kun benyttes av næringslivet.

Sender brev
Adm. dir. Finn Tandberg i Bilimportørenes Landsforening mener forslaget er lite gjennomtenkt og ber i et brev til Stortingets Finanskomité om at forslaget utsettes.

- Det ser ikke ut til at politikerne er klar over konsekvensene, sier han til BilNytt.no. Blant annet har de åpenbart ikke tatt hensyn til at avgiften også vil ramme typiske nærdistribusjonsbiler av typen kassevogn og lett lastebil med lasteplan eller påbygg.

- Dette er de mest vanlige bilene ved vareleveranser til nærbutikker, varehus m.m., samt at for eksempel Mesta og Posten Norge AS er store brukere.

- Jeg har vært i kontakt med flere transportbedrifter, som alle er meget opprørte over forslaget. De er ikke i tvil om at det vil på påføre dem både store ulemper og ekstra kostnader, sier Tandberg.

Dårlig miljøpolitikk
- Med avgift blir disse bilene uinteressante. Kjøperne presses over til lastebiler over 7,5 tonn, som er uten avgift.

- Dette vil føre til større drivstofforbruk, høyere utslipp og større plassbehov for den enkelte bil. Dette kan ikke være forenlig med Regjeringens miljøintensjoner, sier Tandberg.

Ikke gjennomtenkt

Engangsavgiften skal beregnes av bil i "driftsferdig stand". Hvordan dette skal skje på en lastebil, er uklart for mange.

- For eksempel vil en elektrisk lastelem alene gjøre at lastebilen får høyere egenvekt, og dermed ca. 10.000 kroner i ekstra avgift, sier Tandberg.

- Påbygg blir ofte flyttet over fra en utrangert til en ny bil. At dette kan føre til at engangsavgift må betales i flere omganger på slikt utstyr, har Regjeringen neppe tenkt på.

- Det kan også være verdt å merke seg at en overgang til biler over 7,5 tonn, utløser behovet for utvidelse av førerkortet. Bare dette vil gi næringslivet betydelige merkostnader, sier Tandberg.

Prisøkning på 150.000 kroner
- I følge våre beregninger vil dette bety en prisøkning på 130.000 til 150.000 kroner på våre mest solgte lastebiler, sier Mitsubishi-sjef Bernt G. Jessen.

- Hvis hensikten er å "redusere den private bruken av avgiftsfrie lastebiler" slår dette helt feil ut. Ingen kjører rundt i en slik lastebil privat. Dette virker fullstendig meningsløst, legger han til.

Norske arbeidsplasser - uforutsigbar politikk
- Lastebilen Fuso Canter kommer til Norge som et chassis, det vil si uten noen form for lasterom. Det blir ofte benyttet norskproduserte påbygg på slike biler. En avgift vil trolig også ramme norske arbeidsplasser, sier Jessen.

- Reelt sett vil heller ikke en kjøper vite hva bilen koster før den er registrert. Var det noen som snakket om forutsigbar politikk?

- Foreløpige reaksjoner er oppgitthet og frustrasjon. Jeg mener at forslaget fra regjeringen bærer preg av hastverk og liten kunnskap om norsk næringsliv, avslutter Jessen.

Powered by Labrador CMS