-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Siste sjanse for stor bil til lav pris
Tiden renner ut for muligheten til å sikre seg en stor yrkesbil til lav pris. Regjeringen har bestemt at fra 1. januar skal alle biler på mellom 3500 og 7500 kilograms totalvekt også betale importavgift som varebil. Det betyr at en bil som Chevrolet Tahoe blir nesten 150.000 kroner dyrere.
Noe av det første den nye regjeringen gjorde, var å endre reglene for lastebiler med totalvekt på mellom 3500 og 7500 kg. Nå skal bilene pålegges samme engangsavgiften som varebiler – det vil si 20 prosent av personbilavgiften. Det betyr i praksis at mange av bilene forsvinner. Og det handler om virkelige nyttekjøretøyer i ordets rette forstand. Biler som brukes til transport av varer. Man kan telle på en hand de bilene som brukes til annet.
Verst rammet er biler produsert i USA. Både Dodge, Chevrolet og Hummer har biler som nå blir mye dyrere. Bergheim Autosalg har regnet ut at en Chevrolet Tahoe blir hele 150.000 kroner dyrere med den nye avgiften. En lastebil som Mitsubishi Canter må man betale mellom 130.000 kroner og 150.000 kroner mer for etter årsskifte.
Mange av bilene som rammes av de nye avgiftene blir nå oppjustert slik at de vil klassifiseres som lastebil med totalvekt på over 8000 kilo. Det fører til krav om andre førerkort for sjåfører.
Dette er bilene som rammes
De fleste importører har en eller flere modeller som rammes av de nye avgiftene. I listen som viser modellene vil det ofte være slik at bare noen varianter rammes. Når Ford Transit og Opel Movano rammes, så gjelder det bare for de største og tyngste modellene.
CHEVROLET
- Tahoe
- Suburban
- Avalanche
- Silverado
- Cargovan
- Sportvan
CITROÊN
- Jumper
DAF
- LF45
DODGE
- Durango
- Ram Pick up
FIAT
- Ducato
FORD
- Transit 355 og 430
- Econoline
- F250/350
- Expedition
HUMMER
- H2
MERCEDES-BENZ
- Atego
- Sprinter
- Vario
MAN
- TGL
MITSUBISHI
- Fuso Canter
NISSAN
- Interstar
OPEL
- Movano
PEUGEOT
- Boxer
RENAULT
- Mascott
- Midlum
TOYOTA
- Dyna 150
VOLKSWAGEN
- LT
For enkelte modeller gjelder det bare noen varianter. I noen tilfelles vil bilene i fremtiden bli solgt med totalvekt over 7500 kg.