Krever lengre overgang

- Lengre overgangsordning når engangsavgift for mindre lastebiler øker. Det krever stortingsrepresentant Bård Hoksrud i et spørsmål til Finansministeren.

Publisert

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud fra FrP mener forslag til overgangsordning i forbindelse med Regjeringens vedtak om økt engangsavgift på lette lastebiler med egenvekt fra 3,5 til 7,5 tonn, er meget urimelig. Helst ville han ha fjernet eller utsatt innføringen av hele avgiften – men det minste han mener Regjeringen bør imøtekomme er en bedre overgangsordning.

- Avgiftsforslaget kom som lyn fra klar himmel, sier Hoksrud. Den innføres fra 1. januar og det blir en snodig overgangsordning der bare biler som er fortollet før 1. januar, slipper den økte engangsavgiften. Hva da med de bilene importører har bestilt i USA, Canada, Japan og ellers i verden, som kommer til Norge etter denne datoen? De straffes av ekstraavgiften. Bilene er bestilt i god tid før myndighetene nevnte et ord om den nye avgiften. Det er ikke mulig å avbestille bilene. Kunder har i god tro bestilt – og får nå en vare som er fra 40.000 til 200.000 kroner dyrere. Det er mildt sagt urimelig.

- Det bør være en enkel sak å få til en mykere overgangsordning som ikke straffer de som har handlet i god tro. Biler som er bestilt av norsk importør før myndigheten fremmet forslaget, bør få komme til landet uten økt avgift, sier Hoksrud. Han har sendt spørsmål til Regjeringen og vil i tillegg fremme et tilleggsspørsmål om saken.

Urimelig
Bilimportørens Forening (BIL) er også meget skuffet over overgangsordningen. Direktør Finn Tandberg har skrevet brev til Finansministeren og påpekt det meget urimelige, og fremlagt krav om en mykere overgangsordning.

- Jeg tør ikke forskutere noen avgjørelse, sier Tandberg. Det virker som om ikke mange innen forvaltningen er så veldig opptatt av dette problemet.

Handlet i god tro
Den korte overgangsordningen rammer særlig importører av amerikanske biler. Bergheim Autosalg har i bestilling biler som kommer til Norge i første kvartal 2006. General Motors har tidkrevende bestillingsrutiner, og mange av bilene Bergheim importerer selges ikke i andre land i Europa.

Det samme er tilfelle for importøren av Dodge, Chrysler og US Ford. De rammes alle av den strenge overgangsordningen. De stiller seg alle bak henvendelsen fra BIL om en mykere overgangsordning. De mener at de har handlet i god tro da bilene er bestilt lenge før myndighetene fremmet forslag om økte avgifter.

Hos enkelte ”bilinnredere” arbeides det nå på høytrykk for å få flest mulig biler klare for registrering før 31. desember kl 24.00. Det gjelder bl.a. rundt 100 biler fra GM US.

Hvorfor økt avgift?
Mange har spurt om årsaken til at Regjeringen overraskende økte engangsavgiften på lette lastebiler. Svaret, mener mange, kan leses i budsjettet fra Samferdselsdepartementet. Det økte den nye Regjeringen med nesten samme beløpet de mente ville bli inntekten ved å heve engangsavgiften på lette lastebiler.

Men i følge bilimportører vil de bli skuffet. Salget av lette lastebiler vil trolig stoppe nesten helt opp i 2006 – og bedriftene vil heller kjøpe biler over 7,5 tonn selv om de kanskje ikke har behov for en så stor bil. Eneste problem er at tyngre lastebiler krever egne førerkort.

- Regjeringens forslag gir egentlig bare tapere, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud. - Det blir dyrere for næringslivet å skaffe seg nødvendig transport, de får større biler de ikke har bruk for, som bruker mer drivstoff, krever spesielt førerkort og Staten får neppe de store ekstrainntekter da salget av disse bilene vil stoppe helt opp. Jeg begriper ikke hvorfor noen har fremmet forslaget om den økte avgifte, sier han.

Powered by Labrador CMS