Ford Transit
Ford Transit
Ford Transit
Ford Transit

40-åring i ny utgave

Ford Transit har vært på markedet siden midten av 1960-tallet. Den er solgt i mer enn fem millioner eksemplarer og har nå havnet i 40-årskrisen.

Publisert

Det samme har skjedd med Transit, som det visstnok gjør med menn som passerer 40 år - det skal gjøres forandringer både utvendig og innvendig. For Transits vedkommende har dette, i følge Ford, resultert i ny ”frekk” grill, nye vertikale frontlykter og den største Ford-ovalen i Fords europeiske modellutvalg.

I tillegg kan bilen leveres i nye farger, med nye felger og nye utvendige listedetaljer. Så langt kan dette minne om et besøk hos en plastisk kirurg. Av andre kosmetiske endringer kan nevnes redesignet interiør med nytt dashbord og at gearspaken nå er flyttet opp på dashbordet (som mange konkurrenter allerede har hatt i en årrekke).

Nye motorer
Det som antakeligvis er den største nyheten ved den nye Transiten, er motorene. Transit kan nå leveres med seks dieselmotorer og en bensinmotor. På dieselfronten finner vi en ny 2,2-liter og 2,4-liter TDCi-motor, som kan leveres med 5- eller 6-trinns manuell gearkasse, avhengig av motorvalg.

Motorene er et resultat av et samarbeid med PSA Peugeot Citroën, om utvikling av nye dieselmotorer for lette og middels tunge varebiler, og vi vil nok ganske snart finne de samme motorene i varebiler fra produsentene på den andre siden av den engelske kanal.

Nye varianter
Nåværende Transit-modell tilbys som kjent, i en rekke forskjellig varianter, og med den nye kommer enda en - lavt tak og middels lang akselavstand. Med denne nye varianten, finnes det 60 grunnleggende konstruksjoner og karosseristiler.

Priser og tekniske detaljer kommer vi tilbake med når det nærmer seg lanseringen, som er oppgitt til å være midten av 2006.

Powered by Labrador CMS