-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ikke godkjent: For trangt bak rattet
For første gang har myndighetene stanset en stasjons-varebil med den begrunnelse at plassen bak rattet er for dårlig. Ingen vil si hvilken modell det dreier seg om, for importøren trakk bilen etter at de fikk rådet om at det var kanskje det smarteste.
Hva skjer når kollisjonsputen utløses og sjåføren sitter nærmest med rattet i magen? Eller sidekollisjonsputen løses ut og bilen har en skillevegg bak forsetene?
Dette er forhold som har fått økt aktualitet i forbindelse med ombygging til varebiler i Norge. Alle ønsker en varebil og bruker alle triks for at det skal bli plass til statskassa.
En vanlig løsning er å feste skilleveggen så tett bak forsetene at plassen særlig til sjåføren blir meget begrenset. I en bil som Toyota Yaris Verso varebil er det svært dårlig plass til en fører som er lengre enn 1,60 meter. Nå selges ikke denne modellen lenger, men andre forsøker også løsning med skilleveggen langt framme.
Det er gjort både på Opel Zafira og Renault Grand Scenic. Og tilbakemeldingene fra forhandlere er at mange kunder klager på den dårlige førerplassen.
En forhandler sier at noen kunder har erfaring fra Yaris Verso varebil og brukerne krever en bedre arbeidsplass. Når man skal skifte vil man ha en bil med bedre komfort. Selv VW Touran vare blir i minste laget, sier en bedriftsleder som er lei av å høre sine ansattes mishagsytringer.
En bilimportør ønsket å vurdere om en av deres biler kunne bli varebil. De fikk tynet inn statskassa og skilleveggen måtte settes veldig langt fremme. Bilen ble levert til myndighetene med ønske om typegodkjenning. Men tilbakemeldingen var at her synes vi det er for dårlig plass bak rattet. Dermed trakk importøren bilen og saken var ute av verden. Importøren var selv i tvil og var ikke vanskelig å overtale. Ingen vil oppgi importørens navn.
Da Renault skulle godkjenne Grand Scenic som varebil krevde myndighetene at den måtte testet for sidekollisjonsputer. Skilleveggen delte puten, og myndighetene ville at det skulle skje en funksjonstest. Renault besto denne testen med glans. På andre biler må flere kollisjonsputer kobles ut.