-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Varebil uten personbilkomfort
Opel lanserer nå Zafira som varebil i direkte konkurranse mot den populære VW Touran. For å få plass til statskassa, er skilleveggen satt svært langt fram.
Zafira kommer i en rekke versjoner med bensin- og dieselmotorer. Lasterommet har en kapasitet på 2,1 m3, og med rette vegger og tak er det lett å utnytte plassen. Bilen har en nyttelast på 570 kilo og innredes i Norge av Lloyds industrier i Østfold.
Vanskelig kompromiss
Opel har brukt lang tid på å få godkjent Zafira som varebil. Problemet har vært å få plass til den obligatoriske statskassa som setter strenge krav til utformingen av varerommet, og samtidig oppnå akseptabel komfort bak rattet.
Plass til statskassa er det blitt, men dette har gått på bekostning av komforten i passasjeravdelingen. Skilleveggene er satt så langt fram at førerplassen er sterkt begrenset. Ikke noe ukjent fenomen i denne typen biler.
Den begrensede komforten kan nok medføre at enkelte lar seg friste til å finjustere litt på innfestingen av skilleveggen, noe vi ved selvsyn har konstatert ute i markedet. Opel Norge har advart sine forhandlere mot å endre på plassering siden dette er strengt forbudt og kan få store økonomiske konsekvenser.
Særnorske regler
Det er de særnorske reglene til varebil som er årsaken til at Opel Zafira får redusert komfort. Det viktigste ser ut til å få plass til statskassa bak skilleveggen – komfort og sikkerhet kommer i andre rekke.
Prisene på Zafira varebil starter på kr 158.000. Men før du bestiller en slik bil er det viktig først å sjekke om du vil trives bak rattet, og det kan du bare gjøre ved å prøve Zafira – ferdig innredet som varebil. Personbilutgaven gir luksusbilfølelse i forhold.