Varebiler – dyrt,
Lastebiler – billig

STATSBUDSJETTET 2007: Regjeringen vil innføre ”Statsflaket”, en nær slektning av ”Statskassa”.

Publisert

”Statsflaket” er 3,00 meter langt og 1,90 meter bredt. Breddemålet er trolig veloverveid, siden de største kassevognene, M-B Sprinter, VW Crafter, Iveco Daily og Ford Transit, alle har innvendig bredde på mellom 1,78 og 1,85. Det betyr at bare lastebilchassis med påbygg tilfredsstiller kravene til å slippe registreringsavgift. 

Ønsker man til dømes en Mercedes-Benz Sprinter, og vil ha den med 5 tonns totalvekt, må man kjøpe chassis-varianten med plan eller skap for å unngå avgiften. Fabrikkens egen kassevognløsning er så smal at det vil påløpe registreringsavgift på alle varianter til og med 7499 kg totalvekt.

Om ikke for andre, så er i hvert fall denne nye avgiftordningen godt nytt for norske påbyggere. Vi antar at både Nor-Ka og Ulefoss Karosserifabrikk og alle de andre allerede er i gang med å strømlinjeforme produksjonslinjene for mindre påbygg.

Powered by Labrador CMS