Avgiftssjokk på varebiler

1. januar øker avgiftene kraftig på mange av de mest solgte varebilene. Men innføring av CO2-komponent i engangsavgiften gjør også at noen modeller blir billigere.

Publisert

1. januar 2007 ble motorvolum byttet ut med CO2-utslipp ved beregning av engangsavgift (registreringsavgift) for personbiler. Fra nyttår skal varebiler avgiftsbelegges etter samme metode, hvor biler med lavt CO2-utslipp premieres.

Det gjør at avgiftene øker med flere tusen kroner på mange varebilmodeller, mens de reduseres noe på andre.

Den kraftigste økningen får modeller fra Mercedes-Benz, Nissan, Jeep, Toyota, Opel og Volkswagen.

Generelt kommer de små varebilene noe gunstigere ut med den nye beregningsmåten, mens flere av de større vil få en kraftig avgiftsøkning.

Beregningene som YrkesBil og BilNytt.no har foretatt (se tabell) viser for eksempel at en Mercedes-Benz Sprinter 315 får en påplussing på 18.000 kroner.

Som "tommelfinger-regel" er vinnerne i forhold til dagens avgifter biler med stort motorvolum og forholdsvis magre CO2-tall. Taperne er biler med mindre motorvolum, men som likevel slipper ut mye CO2.

Konkurransevridning
Varebilene skal fortatt betale 22 prosent av personbilavgiften, men når CO2 erstatter motorvolum i beregningene, vil det gi prisendring på de aller fleste varebilmodellene.

Varebilmarkedet er i utgangspunktet langt mer prisømfintlig enn personbilmarkedet, så det kan lett oppstå konkurransevridninger.

Et eksempel er SUV-varebilen Jeep Commander, hvor avgiften øker med nær 16.900 kroner. Økningen for konkurrentene SsangYong Rexton og Toyota Land Cruiser er henholdsvis 3.300 og 3.400 kroner.

Til sammenligning går avgiftene på Isuzu D-Max X-cab, som skal lanseres i Norge under BIL07 på Lillestrøm i begynnelsen av november, ned med 3.800 kroner.

På pickup'ene er det også til dels store forskjeller. Nissan Navara får påplusset 9.700 kroner, Mitsubishi L200 Club Cab 5.400 kroner og Toyota Hilux 3.400 kroner.

De fleste modellene i "Hiace-klassen" vil få en avgiftsøkning på rundt 8-10.000 kroner. Biler med 4WD har et høyere CO2-utslipp, som fra neste år betyr økte avgifter.

Nye priser
Hvor mye av avgiftsendringene som blir trukket helt frem til utsalgsprisen, er et åpent spørsmål (Se dagens priser på varebilene her!). Men med dagens marginer på nye biler, er det neppe rom for mye subsidiering.

© YrkesBil / BilNytt.no Engangsavgift CO2-
utslipp
Merke/modell 2008
(CO2)
2007
(ccm)
* Endr.
07-08
Citroen Berlingo Multisp. 1,6-90 HDI
14 725
17 103
-2 378
140
Ford Connect T220 1,8-75 D
22 912
24 054
-1 142
171
Ford Transit 260S 2,0 D
47 923
40 028
7 895
222
Hyundai H-1 2,5 crdi
62 335
54 420
7 915
237
Jeep Commander 3,0 CRD
116 048
99 111
16 937
284
Mercedes-Benz Vito 115 Cdi
57 206
47 106
10 100
222
Mercedes-Benz Sprinter 315
78 047
59 681
18 366
247
Mitsubishi Grandis 2,4 DI-D
38 360
33 934
4 426
175
Mitsubishi L200 Club Cab 2,5 DI-D
60 184
54 775
5 409
228
Mitsubishi Pajero 3,2 D
84 650
85 129
-479
246
Mitsubishi Pajero 3,2 D A/T
97 352
87 226
10 126
280
Nissan Navara King Cab 2,5 DCI
63 285
53 587
9 698
238
Nissan Pathfinder 2,5 Dci man
79 785
69 668
10 117
264
Opel Combo 1,3 Cdi
13 029
13 761
-732
138
Opel Vivaro 2,0 CDTI
51 717
39 091
12 626
224
Peugeot Partner 1,6-75 HDI
12 722
14 820
-2 098
143
Peugeot Partner 1,6-90 HDI
13 107
15 195
-2 088
143
Renault Kangoo 1,5 dCI
12 763
13 965
-1 202
146
Renault Trafic 2,0 kort
39 012
32 589
5 123
205
SsangYong Rexton 270 RX Xdi
71 914
68 628
3 286
232
Isuzu D-Max X-Cab
61 256
65 089
-3 833
222
Isuzu D-Max X-Cab Aut.
66 589
65 653
936
237
Isuzu D-Max Dobbel Cab
64 861
66 863
-2 002
222
Isuzu D-Max Dobbel Cab Aut.
69 814
67 048
2 766
237
Toyota Hiace 2,5 D 4WD
67 657
55 472
12 185
246
Toyota Hilux X-Cab 4WD
52 100
48 666
3 434
219
Toyota Land Cruiser 90 D-4D Aut.
79 057
77 212
1 845
238
Toyota Land Cruiser 90 D-4D Man.
79 506
76 102
3 404
243
VW Caddy 1,9-105 TDI
22 623
24 466
-1 843
167
VW Touran 1,9-102 TDI
25 917
27 007
-1 090
158
VW Transporter 1,9-102 TDI
46 563
37 696
8 867
208
VW Transporter 2,0-130 TDI 4WD
68 029
57 140
10 889
240
© YrkesBil / BilNytt.no Engangsavgift

CO2-

Merke/modell 2008(CO2) 2007(ccm) * Endr.07-08

utslipp

Citroen Berlingo Multis. 1,6-90 HDI

14 725

17 103

-2 378

140

Ford Connect T220 1,8-75 D

22 912

24 054

-1 142

171

Ford Transit 260S 2,0 D

47 923

40 028

7 895

222

Hyundai H-1 2,5 crdi

62 335

54 420

7 915

237

Jeep Commander 3,0 CRD

116 048

99 111

16 937

284

Mercedes-Benz Vito 115 Cdi

57 206

47 106

10 100

222

Mercedes-Benz Sprinter 315

78 047

59 681

18 366

247

Mitsubishi Grandis 2,4 DI-D

38 360

33 934

4 426

175

Mitsubishi L200 Club Cab 2,5 DI-D

60 184

54 775

5 409

228

Mitsubishi Pajero 3,2 D

84 650

85 129

-479

246

Mitsubishi Pajero 3,2 D A/T

97 352

87 226

10 126

280

Nissan Navara King Cab 2,5 DCI

63 285

53 587

9 698

238

Nissan Pathfinder 2,5 Dci man

79 785

69 668

10 117

264

Opel Combo 1,3 Cdi

13 029

13 761

-732

138

Opel Vivaro 2,0 CDTI

51 717

39 091

12 626

224

Peugeot Partner 1,6-75 HDI

12 722

14 820

-2 098

143

Peugeot Partner 1,6-90 HDI

13 107

15 195

-2 088

143

Renault Kangoo 1,5 dCI

12 763

13 965

-1 202

146

Renault Trafic 2,0 kort

39 012

32 589

5 123

205

SsangYong Rexton 270 RX Xdi

71 914

68 628

3 286

232

Isuzu D-Max X-Cab

61 256

65 089

-3 833

222

Isuzu D-Max X-Cab Aut.

66 589

65 653

936

237

Isuzu D-Max Dobbel Cab

64 861

66 863

-2 002

222

Isuzu D-Max Dobbel Cab Aut.

69 814

67 048

2 766

237

Toyota Hiace 2,5 D 4WD

67 657

55 472

12 185

246

Toyota Hilux X-Cab 4WD

52 100

48 666

3 434

219

Toyota Land Cruiser 90 D-4D Aut.

79 057

77 212

1 845

238

Toyota Land Cruiser 90 D-4D Man.

79 506

76 102

3 404

243

VW Caddy 1,9-105 TDI

22 623

24 466

-1 843

167

VW Touran 1,9-102 TDI

25 917

27 007

-1 090

158

VW Transporter 1,9-102 TDI

46 563

37 696

8 867

208

VW Transporter 2,0-130 TDI 4WD

68 029

57 140

10 889

240

–>


Se dagens priser på varebilene her!

Beregningene er foretatt med gjeldende satser for 2007 og foreslåtte satser for 2008 iht Statsbudsjettet.

* Endringen i engangsavgift fra 2007 (med ccm-beregning) til 2008 (med CO2-beregning)

Grønne tall = Lavere avgift med CO2-beregning
Røde tall = Høyere avgift med CO2-beregning

Kilde: Bilimportørene og Opplysningsrådet for Veitrafikken. Vi tar forbehold om feil og mangler i data eller utregning.