-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mer lønnsom godstransport
Godstransport-selskapene økte sine driftsresultat med hele 24 prosent i 2006, viser tall fra SSB. Best var lønnsomheten i Hordaland.
Driftsinntektene til de 2.404 aksjeselskapene innenfor næringen godstransport på vei utgjorde vel 24,3 milliarder kroner i 2006. Dette var en økning på 7,2 prosent fra året før, viser nylig publisert statistikk fra Statistisk Sentralbyrå.
Driftskostnadene var 23,1 milliarder. Dette ga et driftsresultat på nesten 1,3 milliarder kroner, som var 24 prosent høyere enn året før.
Fortsatt lav driftsmargin
Aksjeselskapene innenfor godstransport hadde i gjennomsnitt lavere driftsmargin enn aksjeselskapene i næringslivet for øvrig.
Mens driftsmarginen for godstransport var 5,2 prosent i 2006, var den på 8,3 prosent for det samlede næringslivet i Fastlands-Norge.
Driftsmarginen for godstransport på vei økte med 0,7 prosent sammenlignet med 2005, det samme som for alle aksjeselskap i Fastlands-Norge.
Høy egenkapitalrentabilitet, sterk nedgang i gjeld
Egenkapitalrentabiliteten i godstransport på vei var høy sammenlignet med alle ikke-finansielle aksjeselskaper i Fastlands-Norge.
Mens egenkapitalen til aksjeselskapene for Fastlands-Norge i gjennomsnitt ga en avkastning på 19,4 prosent i 2006, var tilsvarende andel hele 32,1 prosent for godstransport på vei.
Egenkapitalen for godstransport på vei gikk ned med 135 millioner kroner sammenlignet med året før, men samtidig sank gjelden med hele 1,3 milliarder for samme periode. Av dette utgjorde langsiktig gjeld 1,1 milliarder.
Best lønnsomhet i Hordaland
Høyest driftsmargin innenfor godstransport på vei hadde foretak i Hordaland, med 7,6 prosent, foran Finnmark med 7 prosent. Lavest var den for foretak i Akershus, hvor driftsmarginen var 3,1 prosent.
AS står for nesten 72 prosent av omsetningen
Statistikk fra strukturundersøkelsen viste at i alt 9.726 foretak var registrert i godstransportnæringen i 2006. Aksjeselskapene utgjorde altså bare 25 prosent av det totale antallet foretak i næringen.
Men selv om regnskapsstatistikken basert på aksjeselskaper omfattet hvert fjerde foretak, utgjorde den en stor andel av omsetningen.
I 2006 var omsetningen til de snaut 10.000 foretakene i næringen på i alt 34 milliarder kroner, ifølge foreløpige tall fra strukturstatistikken, mot altså 24,3 milliarder for aksjeselskapene målt som driftsinntekter, en andel på om lag 72 prosent.