-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mange tungbilfeil
Den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen TISPOL gjennomførte i mars en storkontroll mot tungbiler i 24 land i Europa. Nærmere 180.000 biler ble kontrollert og mer enn 50 000 kjøretøyer fikk anmerkninger for en eller flere feil.
1200 sjåfører hadde ikke tillatelse til å kjøre bilen de førte, og over 2600 tungbiler ble avskiltet på grunn av store mangler.
Den storstilte kampanjen hadde fokus på hovedveiene gjennom Europa, og konsentrerte seg om å sjekke rus, fart og sikring av lasten.
Det viste seg at 684 førere hadde drukket alkohol, 8.685 kjørte for fort og 14.184 overholdt ikke kjøre- og hviletiden.
President i TISPOL Adam Briggs sier at det er svært mange tungbilfirmaer som tar loven på alvor, og at TISPOL fullt ut støtter og oppmuntrer disse. Målet for TISPOL med slike aksjoner er stanse useriøse aktører i markedet som blant annet ikke følger kjøre- og hviletidsbestemmelser og overtrer fartsgrenser, slik at veiene blir utrygge.
Bra i Norge
Resultatene fra Norge viser at 635 tungbiler ble stoppet og kontrollert i denne uken i mars. Gledelig nok var det få feil ved disse bilene. Kun 6 ble tatt for å ha kjørt for fort, mens 38 ikke hadde overholdt kjøre- og hviletiden.
Resultatene fra våre naboland viser at man i Sverige (tallene for Danmark i parentes) kontrollerte over 2000(1000) biler, og at 4(1) ble tatt for å ha kjørt i ruset tilstand, 54(8) for å ha kjørt for fort, og at 36(14) personer mistet føreretten.
De siste årene har det vært en forholdsvis stor økning i antall tunge kjøretøyer på norske veier, og stadig flere kommer fra utlandet. Utrykningspolitiet ser det derfor som svært viktig å delta aktivt i disse pan-Europeiske kontrollene i regi av TISPOL, sier sjef for Utrykningspolitiet Odd Reidar Humlegård.
Tungbilbransjen i Norge har gjennomgående dyktige sjåfører, kjøretøyene er i god teknisk stand og bransjen etterlever regelverket. Det er viktig å videreføre dette og Utrykningspolitiet vil derfor fortsette arbeidet med å avdekke trafikkfarlig adferd, enten på grunn av førerens oppførsel (rus eller fart) eller kjøretøyets beskaffenhet, sier UP-sjefen.
Til neste uke kommer en ny TISPOL-kontroll, denne gangen rettet mot fart for alle kjøretøy.