-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Foreslår lavutslippssoner
Statens vegvesen foreslår at kommuner som er særlig utsatt gis tilgang til å innføre avgift på tunge dieselbiler i byområder for å få ned luftforurensingen. Forslaget om såkalte lavutslippssoner sendes nå ut på høring.
- Bakgrunnen for forslaget er at vi ønsker å gi kommunene et virkemiddel til å bedre den lokale luftkvaliteten ved å begrense bruken av særlig forurensende biler, sier trafikkdirektør Ole Chr. Torpp.
Det er bare dieselbiler over 3500 kilo som vil omfattes om kommunene velger å innføre lavutslippssone. Avgiften vil være progressiv, det vil koste mer jo tyngre kjøretøyene er og jo mer de slipper ut av NO2 og svevestøv.
De nyeste bilene, det vil si biler med euroklasse 4 og 5 får kjøre gratis. Euroklassen fastsettes på bakgrunn av informasjon i vognkortet eller på bakgrunn av førstegangsregistrering.
- Vi mener de foreslåtte avgiftene speiler miljøkostnadene tunge biler påfører befolkningen i store byområder, sier Torpp.
I særskilte tilfeller foreslås det at Samferdselsdepartementet kan pålegge en kommune å innføre lavutslippssone. Et eksempel på et slik tilfelle kan for eksempel være overskridelse av de fastsatte grenseverdiene for luftforurensing.
Hvis en kommune innfører lavutslippssoner, vil de selv være ansvarlige for informasjon, tilrettelegging og gjennomføring av et forsvarlig system for avgift. Inntektene vil tilfalle kommunen. Vedtak om innføring av en slik avgift krever samtykke fra Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Forslaget er nå sendt ut på høring. Frist for høringen er 20. august 2008.