-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Volvo forutser farer
Morgendagens lastebiler fra Volvo kan automatisk identifisere trafikkfarer lenge før sjåføren gjør det.
Dette kan virkelig bli en realitet i løpet av de neste ti år, i følge Volvo Trucks.
Sammen med flere andre partnere presenterte de nylig hvordan morgendagens trafikksikkerhet kan økes gjennom nye løsninger for kommunikasjon mellom kjøretøy og deres omgivelser.
Demonstrasjonen fant sted på en testbane utenfor Frankfurt i Tyskland.
Veiarbeid rundt neste sving, et utrykningskjøretøy som kommer raskt opp bakfra, en personbil som har stoppet helt opp midt i veien eller et islagt veiparti. Dette er eksempler på potensielle ulykkessituasjoner som kan unngås hvis lastebiler, personbiler, motorsykler og infrastruktur snakker samme språk.
- Med ny kommunikasjonsteknologi kan sjåføren raskt bli varslet om en mulig fare og dermed lettere kunne unngå farer. Dette åpner døren til en helt ny generasjon av ulykkesforebyggende sikkerhetsløsninger, sier Lars-Göran Löwenadler, Safety Director hos Volvo Trucks.
Kommunikasjonssystem demonstrert på testbanen
Innenfor rammen av en bred felleskampanje i EU kalt "Car 2 Car Communications Consortium" (C2C-CC) har kjøretøyprodusenter, systemleverandører og forskere samarbeidet for å utvikle et system som tillater kommunikasjon mellom kjøretøy og deres omgivelser.
Dette prosjektet ble i praksis demonstrert for første gang 22-23. oktober i et antall av realistiske simuleringer på Opels testbane i Dudenhofen utenfor Frankfurt.
Dette fellesprosjektet samler ni personbilprodusenter, men bare en lastebilprodusent.
- Akkurat som C2C-CC har Volvo Trucks et stort fokus på ulykkesforebyggende sikkerhet hvor vi tar hensyn til hele det komplekse trafikkmiljøet. Ved å delta i dette fellesprosjektet blir vi involvert i å legge grunnlaget for enda større sikkerhet, ikke bare for dem som kjører våre lastebiler, men for alle trafikkanter i hele Europa, sier Lars-Göran Löwenadler.