-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Umulig kontroll av blindsonespeil
Blindsonespeil er viktig, men vanskelig å kontrollere. De nye kravene fra EU gir Vegvesenets kontrollører store utfordringer.
Det er innført nye krav om ettermontering av blindsonespeil på lastebiler førstegangsregistrert
etter 1. januar 2000. Det stiller også krav til kontroll fra myndighetenes side.
De skal kontrollere at speilene er på plass, at de har riktig vidvinkel og at de er innstilt riktig.
For hva hjelper det med blindsonespeil, om de både har feil vidvinkel og er feil innstilt?
De som skal utføre kontrollene fortviler, for reglene EU har laget, setter strenge og svært innviklede krav til kontroll av speilene.
Erfarne kontrollører som har veien som arbeidsplass sier, under forutsetning
av at de ikke å måtte stå fram med navn, at "kontroll av riktig innstilte blindsonespeil er i
praksis nesten ikke mulig".
Ingen eksakte krav
Det handler om vinkler og grader, men det finnes ingen helt eksakte krav. Og skal det kontrolleres, må man være flere personer.
Innstillingen er også avhengig av seteposisjonen for føreren, fordi det ikke finnes noen "fast innstilling". Ting endrer seg om setet justeres opp eller ned – fram eller tilbake.
Som en kontrollør sier: – Vi må satse på at sjåførene selv forstår hvor viktig det er med blindsonespeil og at de er riktig innstilt.
Et annet problem er at mange bruker toppen av instrumentbordet til lagring av papir og småting eller fester PCer, TV-skjermer og navigasjon - som hindrer sikt. Dette har vært et problem lenge og er ikke blitt mindre aktuelt etter innføring av reglene om blindsonespeil.