Beltemangel kan gi erstatningskutt

Manglende bruk av bilbelte ved trafikkuhell kan redusere forsikringsutbetalingen.

Publisert

Forsikringsselskapene har hjemmel i lovverket å regne manglende bruk av sikkerhetsanordninger i bil som grovt uaktsomt. Manglende bruk av bilbelte vil derfor kunne gi avkortning på forsikring ved trafikkuhell.

Trafikkforsker ved forsikringsselskapet Gjensidige, Tore Vaaje kan bekrefte at manglende bruk av bilbelte kan gi avkortning på forsikringen. Dette vil også gjelde ved utbetaling til etterlatte.

- Ved dødsfall vil avdødes etterlatte kunne få avkortning ved utbetaling, sier Vaaje.

Gjensidige opplyser at manglende beltebruk kan gi avkortning mellom 10 til 20 prosent.

40 prosent kunne overlevd

- 40 prosent av de hardt skadde og omkomne i trafikkulykkene som inntreffer årlig har ikke brukt bilbelte. I snitt går 40 menneskeliv tapt i trafikken der manglende beltebruk var medvirkende faktor. Disse personene kunne overlevd dersom de hadde benyttet beltet, sier Vaaje.

Hvert år koster trafikkuhellene med skadde og omkomne i trafikken rundt 1 milliard per år.

Vaaje peker også på at hardt skadde personer kunne ha kommet fra trafikkulykkene med lettere skader dersom de hadde benyttet bilbeltet.

Opptil 30 prosent avkortning

Informasjonsdirektør ved forsikringsselskapet If, Jack Frostad kan bekrefte at trafikkulykker med personskader hvor manglende beltebruk var årsak til personskaden eller bidro til vesentlig mer skadeomfang av personskaden kan gi avkortning.

- Avkortningen kan bli mellom 20 og 30 prosent, opplyser Frostad til YrkesBil.no.

Førerkortbeslag

I Litauen har myndighetene gått enda lengre til verks. Dersom man blir ilagt straff for manglende bruk av bilbeltebruk mer enn to ganger i løpet av ett år, får man inndratt førerkortet.

I Norge sanksjoneres manglende bruk av bilbelte som gebyr. Dette regnes ikke som et forenklet forelegg. Belteslurv kan derfor ikke gi prikker i førerkortet etter dagens ordning med prikkbelastning.

- Prikkbelastningsutvalget i Vegdirektoratet jobber med denne problematikken, sier Finn Amundsen i Vegdirektoratet.

Powered by Labrador CMS