-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
- Bilen verste miljøsynder
Det er bilene, bussene og lastebilene som bidrar mest til global oppvarming, hevder NASAs Goddard Institute for Space Studies i New York. Nest største synderen er brenning av bio-brennstoff, særlig ved og husdyrmøkk.
Husdyrhold, spesielt metanproduserende storfe, er den tredje viktigste faktoren når det gjelder global oppvarming, melder NTB.
Annerledes tilnærming
Den nye studien har skiftet grep i sin tilnærming til klimaproblematikken. I stedet for å ta utgangspunkt i hva slags effekt de ulike stoffene har, har de studert hvilken klimapåvirkning verdens ulike økonomiske sektorer utgjør.
13 sektorer er analysert.
De sektorvise utslippene fra 2000 til i dag, og beregnet utslipp fram til 2100, er gransket. Studien er foretatt av NASAs Goddard Institute for Space Studies i New York og publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences.
Dårlige og mindre dårlige utslipp
Det er velkjent for klimaforskere at mange utslipp består både av stoffer som varmer opp klimaet, og andre stoffer som kjøler det ned ved å reflektere solens stråler tilbake.
Industri kan for eksempel slippe ut så store mengder sulfater og andre aerosoler med kjøleeffekt at utslippene ikke bidrar mye til oppvarmingen, i hvert fall ikke på kort sikt. På lang sikt har klimagassene fra de samme utslippene lengre levetid, så kjøleeffekten blir midlertidig.
Transport verst
Når transportindustrien blir den verste miljøsynderen i NASA-studien, har det sammenheng med at motorkjøretøy slipper ut både forurensing og klimavarmende gasser, men svært få aerosoler som motvirker oppvarmingen.
Vinn-vinn-situasjon
Klimaforsker Nadine Unger, som har ledet arbeidet med den nye klimastudien, sier at tiltak i transportsektoren gir en. Reduserte utslipp har stor betydning for klimaet, og en gunstig helseeffekt fordi forurensingen reduseres.
- Vi ønsket å formidle kunnskap på en måte som kan hjelpe de politiske beslutningstakerne. Denne tilnærmingen vil gjøre det lettere å finne de økonomiske sektorene der kutt i utslippene vil ha størst effekt, og de sektorene der innsatsen kanskje vil ha uønskede effekter, sier Unger
Forandrer seg
Samtidig som studien peker på hvor utslippskutt har størst effekt i dag, viser den også at forholdene kommer til å forandre seg.
I 2050 regner arbeidsgruppen med at produksjon av elektrisk strøm vil være den mest klimadrivende sektoren, foran transportsektoren.
50 år senere vil industriell sektor ha rykket opp fra å være den minste bidragsyteren i 2020 til å bli den tredje største i 2100.
Det skyldes at den kjølende effekten fra industriens utslipp har kortvarig effekt, mens klimagassene fra industrien akkumuleres i atmosfæren, i følge en meling fra NTB.