- Bilen verste miljøsynder

Det er bilene, bussene og lastebilene som bidrar mest til global oppvarming, hevder NASAs Goddard Institute for Space Studies i New York. Nest største synderen er brenning av bio-brennstoff, særlig ved og husdyrmøkk.

Publisert

Husdyrhold, spesielt metanproduserende storfe, er den tredje viktigste faktoren når det gjelder global oppvarming, melder NTB.

Annerledes tilnærming

Den nye studien har skiftet grep i sin tilnærming til klimaproblematikken. I stedet for å ta utgangspunkt i hva slags effekt de ulike stoffene har, har de studert hvilken klimapåvirkning verdens ulike økonomiske sektorer utgjør.

13 sektorer er analysert.

De sektorvise utslippene fra 2000 til i dag, og beregnet utslipp fram til 2100, er gransket. Studien er foretatt av NASAs Goddard Institute for Space Studies i New York og publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences.

Dårlige og mindre dårlige utslipp

Det er velkjent for klimaforskere at mange utslipp består både av stoffer som varmer opp klimaet, og andre stoffer som kjøler det ned ved å reflektere solens stråler tilbake.

Industri kan for eksempel slippe ut så store mengder sulfater og andre aerosoler med kjøleeffekt at utslippene ikke bidrar mye til oppvarmingen, i hvert fall ikke på kort sikt. På lang sikt har klimagassene fra de samme utslippene lengre levetid, så kjøleeffekten blir midlertidig.

Transport verst

Når transportindustrien blir den verste miljøsynderen i NASA-studien, har det sammenheng med at motorkjøretøy slipper ut både forurensing og klimavarmende gasser, men svært få aerosoler som motvirker oppvarmingen.

Vinn-vinn-situasjon

Klimaforsker Nadine Unger, som har ledet arbeidet med den nye klimastudien, sier at tiltak i transportsektoren gir en. Reduserte utslipp har stor betydning for klimaet, og en gunstig helseeffekt fordi forurensingen reduseres.

- Vi ønsket å formidle kunnskap på en måte som kan hjelpe de politiske beslutningstakerne. Denne tilnærmingen vil gjøre det lettere å finne de økonomiske sektorene der kutt i utslippene vil ha størst effekt, og de sektorene der innsatsen kanskje vil ha uønskede effekter, sier Unger

Forandrer seg

Samtidig som studien peker på hvor utslippskutt har størst effekt i dag, viser den også at forholdene kommer til å forandre seg.

I 2050 regner arbeidsgruppen med at produksjon av elektrisk strøm vil være den mest klimadrivende sektoren, foran transportsektoren.

50 år senere vil industriell sektor ha rykket opp fra å være den minste bidragsyteren i 2020 til å bli den tredje største i 2100.

Det skyldes at den kjølende effekten fra industriens utslipp har kortvarig effekt, mens klimagassene fra industrien akkumuleres i atmosfæren, i følge en meling fra NTB.

Powered by Labrador CMS