-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
300 millioner til hvileplasser
Vegvesenet vil bruke 300 millioner over ti år på utbygging av 35 hvileplasser for tungtransporten i Norge. Utbyggingen skal skje i samarbeid med privat sektor.
Statens Vegvesen foreslår at pengene blir prioritert i Nasjonal transportplan (NTP), og at utbyggingen utføres i planperioden for 2010-2019.
Tungtransportsjåførene er underlagt strenge regler gjennom kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Transportnæringen har lenge påpekt at det er behov for langt flere egnede døgnhvileplasser langs veiene.
Kommersielle aktører
- Vi vil etterkomme sjåførenes ønske. Planen er å samlokalisere slike stoppesteder med bensinstasjoner som har egne biloppstillingsplasser. Derfor inviteres kommersielle aktører langs vegnettet til samarbeid, sier Pål Rosland i Statens vegvesen.
Tre på Vestlandet
De tre første døgnhvileplassene i det landsomfattende nettet er allerede i gang med å etablere seg på Vestlandet.
Statens vegvesen har inngått samarbeid med Esso-stasjonen på Skei i Jølster (E39), Shell-stasjonen på Gudvangen i Aurland (E16) og YX-stasjonen på Voss (E16). Avtalene er signert - og Statens Vegvesen skal nå skilte fram til døgnhvileplassene.
Østlandet i neste omgang
Neste område ut er Østlandet, hvor Vegvesenet etter planen vil invitere samarbeidspartnere i høst. Statens vegvesen er også i gang med regionplaner for raste- og døgnhvileplasser i resten av landet.
Inviterer privat samarbeid
Aktører som vil etablere gode døgnhvileplasser på kommersiell basis, vil kunne få god hjelp av Statens vegvesen. Blant annet vil det bli skiltet godt, slik at sjåførene lett skal finne fram til stoppestedene.
På de bensinstasjonsdrevne døgnhvilplassene vil slitne sjåfører få tilbud om matservering, fellesrom, toalett, bad og dusj innefor en hygienisk akseptabel standard.
30 millioner året
Statens Vegvesen foreslår i Nasjonal transportplan at det blir bevilget 30 millioner kroner årlig for å etablere de 35 døgnhvileplassene. Langs de største transportkorridorene er det behov for døgnhvileplasser med en avstand på 2 til 2,5 timers kjøreavstand.
Behovet for slike stoppunkt vil trolig være størst nær de store byene. Her vil kostnadene til etablering og drift også være størst.