Vil bli størst på pickup

I oktober lanseres Volkswagen Amarok. Målet er at den skal bli landets mest solgte pickup.

Publisert

Amarok er den første pickupen fra Volkswagen etter at de avsluttet samarbeidet med Toyota rundt modellen Taro. Nå har Volkswagen utviklet sin helt egne modell, og den skal produseres i Argentina.

I Sør-Amerika er det er stort marked for slike "arbeidshester" – og VW er ikke ukjent med biler fra denne delen av verden.

Både VW Beetle og Golf stasjonsvogn kommer fra Mexico – og derfor har den norske VW-importøren ingen betenkeligheter med at det skal være dårligere kvalitet når bilene bygges i Argentina.

Dobbeltcabin først

I oktober lanseres den første versjonen av Amarok i Norge, og det er en dobbeltcabin. Ved årsskiftet lanseres neste modell, som er en pickup med utvidet førerkabin.

Det vil bare komme biler med firehjulstrekk til Norge, en offroad-versjon med reduksjonsgirog kraftigere fjæring, og en onroad-versjon med permanent firehjulstrekk og mer komfortabel fjæring, men uten reduksjonsgir.

Alle modeller vil ha ABS, ESP, fire kollisjonsputer og dieselpartikkelfilter.

To-liters diesel
Bilen leveres med to motorvarianter basert på Volkswagens 2,0-liter TDI. Den første motoren som kommer har biturbo, en ytelse på 163 hk og et dreiemoment på 400 Nm ved 1500 omdreininger.

Senere kommer det også en motor med 122 hk, hvor momentet topper seg på 340 Nm ved 2000 omdreininger.

Motorene er koblet til en sekstrinns manuell girkasse. CO2-utslippet er 206 gram på den største motoren (0,78 l/mil ved blandet kjøring), mens 122-hesteren har et forbruk på 0,76 l/mil og et utslipp på 199 g/km.

Arbeidshest

Lengden på versjonen med dobbeltcabin er 5,26 meter, og det er 1,22 meter mellom hjulkassene. Lasteplanet er på 2,5 kvm, med en lengde på 1,55 meter.

Bilen er bygget på en stigeramme som understreker at bilen skal være en "arbeidshest" for tøffe forhold. Bilene med stor motor kan trekke tilhenger på 2800 kg.

Powered by Labrador CMS