-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Overvekt av lastebil-leasing
Markedet for leasing av lastebiler er i vekst. Nå er omkring seks av ti lastebiler leaset.
Markedet for leasing av lastebiler domineres av fem store aktører som har rundt 80 prosent av
totalmarkedet. DnB Nor Finans er den største, fulgt av Societe Generale (tidligere Elcon), Nordea, Scania og Volvo.
- De to sistnevnte er rene captive-selskaper, mens alle vi øvrige opererer i hele markedet, sier Bjørn Danielsen i DnB Nor Finans. Danielsen forteller at markedet for lastebilleasing har vært
svakt økende over mange år.
- I gjennomsnitt leases lastebiler for fem år, og det mest vanlige er å lease hele bilen inkludert
alt av påbygg og kran. Det eneste som av og til holdes utenfor er renovatorer, da disse har lengre levetid enn bilen, sier Danielsen.
Det vanlige er å avskrive bilene til null etter fem år, og mange av kundene kjøper da ut bilene
sine og setter dem inn som reservebiler. Andre biler blir eksportert ut av landet.
Noen skeptiske
Administrerende direktør Grant Larsen i Volmax mener at det fortsatt er en god del skepsis til
leasing som finansieringsmodell, og spesielt blant en del eldre kunder.
- Gjennomgående er det eldre lastebileiere som ønsker å eie bilen sin selv. For en del av disse er det fortsatt en god del stolthet forbundet med det å stå som eier av bilen, sier Larsen.
Han legger til at likviditeten til den enkelte bileier selvsagt spiller en stor rolle ved valg av finansieringsform.
- Det er helt klart mange ulike variabler som spiller i inn i dette markedet, men egen tro på bruktmarkedet har en vesentlig betydning for en god del eiere i spørsmålet om de skal kjøpe
eller lease bilene, sier Larsen.
Driverne
Danielsen samarbeider tett med DnB Nor Markets i analyser av hvordan lastebilmarkedet utvikler seg.
- I år tror vi på et totalmarked for tunge lastebiler på mellom 2000 og 2200 enheter. Det er
langt unna normalmarkedet, som er på rundt 5.000 biler, sier han.