Tungt øker i USA

Det vært en kraftig nedgang i salget av tyngre biler i USA de siste årene. Nå peker imidlertid pilene oppover igjen.

Publisert

Mars ble den tredje måneden på rad med vekst. Ser man på hele første kvartal økte salget med 9 prosent, mens mars alene viste en vekst på 17 prosent.

Litt over 23.000 biler ble det solgt i mars, og i årets tre første måneder endte det på nesten 58.000. Her er det biler fra klasse 4 til klasse 8 vi ser på.

Kanskje det er nødvendig med en liten repetisjon? Klasse 4 er biler som Ford F 450, vekt fra 14.001 til 16.000 pund (ca. 6.350 – 7.250 kg).

Klasse 5 går opp til 19.500 pund – det vil si ca. 8.850 kg, mens Klasse 6 (se graf) stopper på 26.000 pund (11.800 kg).

De to store er klasse 7 (se graf) som går opp til 33.000 pund, da er vi rett oppunder 15.000 kg og den virkelig store, klasse 8, inkluderer alt som er over (med lokale bestemmelser for de forskjellige statene, ikke minst når det gjelder antall hjul).

Det er ikke flere enn 8 produsenter som deltar i den tyngste klassen. Der ser tallene etter første kvartal slik ut i følge Automotive News:

Freightliner - 8.134

International - 6.130

Peterbilt - 2.949

Kenworth - 2.317

Volvo - 2.047

Mack - 1.911

Western Star - 180

Sterling - 167

Det er litt interessant at International leder tungbilsalget i USA etter første kvartal, når vi inkluderer alt fra Klasse 4 og oppover. De går likevel tilbake i Klasse 8 - med hele 12 prosent i mars.

Splitter vi segmentene ser vi at Klasse 5 og Klasse 7 sto bom stille i første kvartal, mens Klasse 4 økte med 7 prosent, Klasse 6 med 36 prosent og Klasse 8 altså med 9 prosent.

Alle prognoser sier at denne utviklingen bare vil fortsette og at dette året vil ende med 15 prosent vekst og hele 35 prosent opp neste år.

Powered by Labrador CMS