Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010
Vognmannen 2010

Stor oppslutning om Vognmannen

Veteranløpet Vognmannen ble arrangert på Magnor lørdag 26. juni - med rekordbesøk i strålende sommervær sammen med Lionsarrangmentet Veterandagene.

Publisert

Alt som kan putre og gå av gamle motorer var på plass på travbanen på Magnor fredag - søndag 25. - 27. juni 2010. På et arrangement som en gang startet med et treff for de som hadde fått liv i gamle stasjonære gårdsmotorer, til helgens store treff for alt gammelt med motor.

Marit Bergum, Egil og Anne Lise Lien (bildet) hadde tatt turen i tidsriktig antrekk fra Rakkestad i Egils Scania 56 1963 modell, som ble registrert i fjor. De er medlemmer både av Gammeltraktorens Venner og Transporthistorisk Forening.

De enkelte kategorier var samlet i grupper så det var god orden i rekkene. Om lag 200 gamle traktorer stod sirlig oppmasjert side om side i svingen mot vest, et halvt hundre stasjonære motorer stod og putret både på indre og ytre bane, mopedklubben Blåreik fra Eidskog hadde sitt område med 20 - 30 kjøretøy, omtrent like mange veteranmotorsykler sitt felt, mens de nær 170 lastebilene og bussene som deltok i Vognmannen hadde halve indre bane.

I tillegg til dette var det et stort område med boder der det ble solgt alt fra gamle bildeler til militærklær og kopper og kar av ymse slag. Mange veterane 50, 60 og 70-talls personbiler hadde også funnet veien til travbanen denne flotte sommerhelgen.

Et stort antall av deltakerne overnattet i telt eller i små hjemmesnekrede hytter oppå lastebilene, så det var et yrende liv på banen nær sagt døgnet rundt.

Lørdagen var den store dagen med 7.- 8.000 mennesker innenfor portene. Da ble det arrangert 3 løp: Vognmannen for yrkesbiler, Skogsløpet for mc og Blåreik for mopeder.

Disse tre løpene startet etterhverandre og alle tok en runde på banen før de kjørte ut mellom furutrærne i området mellom Magnor og Kongsvinger. Med det rekordstore antall deltakere ble det litt køkjøring for å få alle ut på veiene. Uoverenstemmelser mellom kart og terreng pga feilmerking ga litt frustrasjon for deltakerne i Vognmannen, men det ble løst ved at en av postene ble strøket.

På indre bane var det demonstrasjon av tømmerlessing fra forduns tid. Tømmer ble lastet og losset på gamle tømmerbiler og til og med en sprek fjording dro rundt på tømmerstokker på gammelt vis. Søndagen kunne bare by på demonstasjon av tømmerlessing og hadde mye færre besøkende enn lørdagen.

Vi kunne ønske oss mer spredning av det tette programmet fra lørdagen for at de besøkende som kun kom på søndag også kunne ta del i mer av aktivitetene.

Vognmannen arrangeres hvert år av Transporthistorisk Forening. Veterandagene på Magnor arrangeres annet hvert år av Lions på Eidskog med Vognmannen som fast innslag. De årene det ikke er veterane dager på Magnor, kjøres løpet Vognmannen på forskjellige andre steder i Norge.

Powered by Labrador CMS