Utenlandske turbusser tar alt

Fordi reglene for hva som er tillatt er uklare og svenske og baltiske sjåfører bare koster en brøkdel av norske.

Publisert

Hele 110 utenlandske busselskaper opererer i Norge.

Det slår Aftenposten fast på forsiden mandag 2. august, med Norges Turbileierforbund som kilde. Avisen slår stort opp problemet med utenlandske operatører av turbusser som støvsuger sommermarkedet i Norge.

Lover innstramming

For det første er reglene for kabotasje i persontransport åpenbart høyst uklare (i motsetning til for gods). Under dekke av begrepet midlertidig, opererer mange opp til to måneder i Norge.

Statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet medgir overfor avisen at dagens regelverk ikke er klart nok, og varsler innstramming – før sommersesongen 2011.

Lønnsdumping

For det andre er lønnsforskjellene mellom norske og utenlandske sjåfører dramatisk. I følge Aftenpostens kilder er timelønner for sjåfører slik:

  • Norske: 150-250 kroner
  • Svenske 92-97 kroner
  • Baltiske 50 kroner

Da sier det seg selv at konkurranseforholdene er dramatisk forskjellige.

Ønsker kilometer/passasjersats

Selv ønsker turbussbransjen seg et nytt regelverk der busser betaler for antall kilometer og passasjerer som fraktes, på linje med ordninger i Tyskland og Frankrike.

Dessuten ønskes det forbud mot gamle og forurensende busser. Per Ole Melgård i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening viser til at Sverige og Danmark og flere land har slike forbud, mens man her i Norge kan komme og forurense så mye man vil.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Powered by Labrador CMS