-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Utenlandske turbusser tar alt
Fordi reglene for hva som er tillatt er uklare og svenske og baltiske sjåfører bare koster en brøkdel av norske.
Hele 110 utenlandske busselskaper opererer i Norge.
Det slår Aftenposten fast på forsiden mandag 2. august, med Norges Turbileierforbund som kilde. Avisen slår stort opp problemet med utenlandske operatører av turbusser som støvsuger sommermarkedet i Norge.
Lover innstramming
For det første er reglene for kabotasje i persontransport åpenbart høyst uklare (i motsetning til for gods). Under dekke av begrepet midlertidig, opererer mange opp til to måneder i Norge.
Statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet medgir overfor avisen at dagens regelverk ikke er klart nok, og varsler innstramming – før sommersesongen 2011.
Lønnsdumping
For det andre er lønnsforskjellene mellom norske og utenlandske sjåfører dramatisk. I følge Aftenpostens kilder er timelønner for sjåfører slik:
- Norske: 150-250 kroner
- Svenske 92-97 kroner
- Baltiske 50 kroner
Da sier det seg selv at konkurranseforholdene er dramatisk forskjellige.
Ønsker kilometer/passasjersats
Selv ønsker turbussbransjen seg et nytt regelverk der busser betaler for antall kilometer og passasjerer som fraktes, på linje med ordninger i Tyskland og Frankrike.
Dessuten ønskes det forbud mot gamle og forurensende busser. Per Ole Melgård i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening viser til at Sverige og Danmark og flere land har slike forbud, mens man her i Norge kan komme og forurense så mye man vil.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no