Hybrid buss og last kommer for fullt

HYBRIDTEKNOLOGI PÅ VEI: Det skjer nå en rekke feltforsøk med hybriddrevne nyttekjøretøy, og myndigheter i mange byer venter spent på løsningene.

Publisert

Det er stor global interesse for busser og lastebiler med hybridløsning.

Det skjer nå en rekke feltforsøk og myndigheter i mange byer venter spent på løsningene. Det kan komme restriksjoner og avgiftsregler som kraftig premierer hybrid.

To motorer

Ideen er at bussen og lastebilen skal ha to motorer – en vanlig dieselmotor – men i tillegg en elektrisk motor.

Når bussen eller lastebilen kjører i bysentra skal kjøretøyet være elektrisk. Den skal ikke slippe ut noe avgass og den skal støye mindre.

Produsenter av kjøretøy jorda rundt tester hybrid busser og lastebiler. Det gjelder særlig for bybusser og distribusjonsbiler. Store konsern som det tyske ZF er aktiv med i en rekke prosjekter og i Japan.

I dag er det busser og distribusjonsbiler i nesten alle størrelser i feltforsøk. Det skjer ingen masseproduksjon (bortsett fra i Japan der Toyota har en hybridversjon av en mindre lastebil som ikke eksporteres).

Byplanleggerne venter

For de som venter på løsningen er nemlig byplanleggere som vil få ned utslippet av eksos i bysentra.

London har alt startet arbeid med ordinger som kraftig vil premiere hybrid busser og lastebiler som skal inn i sentrum av byen. Også en rekke andre byer ser på de samme løsningene.

Ledelsen ved ZF har tatt en sentral plass i utvikling av tekniske løsninger knyttet til motorer og girutveksling.

De arbeider tett med alle produsenter og det inkluderer store produsenter som Mercedes, MAN, Renault, Nissan og Iveco. Det er også kjent at Ford arbeider med nye drivløsninger for sine varebiler og har nesten ferdig en hybridløsning av Transit.

Venter spent på IAA

På høstens store nyttekjøretøyutstilling IAA i Hannover er det ventet et virkelig gjennombrudd for hybrid nyttekjøretøyer.

Men ledelsen for ZF er ikke i tvil om at skal kjøretøyene bli kommersielt interessant må også myndighetene på banen ved å gi slike miljøkjøretøyer fordeler i bruk.

Man er faktisk kommet så langt i dag at man ser på gjeninnføring av trolleybussene. Så med andre ord – gamle, gode ideer kommer tilbake.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Powered by Labrador CMS