-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ikke høy og mørk, men lang og slank
Med dette designet påstår MAN at de kan reduserer drivstofforbruket, og derfor CO2-utslippet, med 25 prosent. Ulempen er at hengeren må strekkes veldig.
Med Concept S bryter MAN radikalt med ordinær lastebildesign. Minus 25 prosent CO2 mener de å kunne oppnå med aerodynamikk i fokus.
Den strømlinjeformede trekkvognen skiller seg kraftig ut fra dagens kubeformede lastebiler.
Og designkonseptet, som raskt skal kunne omsettes til produksjonsklart, presenteres for første gang på MANs stand på IAA 2010 i Hannover.
MAN påstår at de med Concept S har trimmet ned luftmotstanden så den er på nivå med en moderne sedan personbil.
I kombinasjon med tilsvarende designendret trailer, vil man da kunne spare opp til 25 prosent drivstoff sammenlignet med en konvensjonelt utformet 40-tonns trekkvogn.
For virkelig å kunne ta ut det store drivstoffspotensialet, må også trekkvognen og hengeren strekkes ut dersom innvendige plass og lastevolumet skal beholdes.
Dette vil følgelig også kreve utbedringer og endringer i infrastrukturen på vei.
Så er da også Concept S-bilen et bidrag fra MAN i den aktuelle debatten om gjeldende lovfestede lengdebegrensninger for nyttekjøretøyer i Europa.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no