IAA Kina
IAA Kina
IAA Kina
IAA Kina
IAA Kina
IAA Kina
IAA Kina
IAA Kina
IAA Kina

Kineserne på gjerdet

Både kinesiske produsenter og kinesiske besøkende preger IAA i Hannover. Men de virker både mer dempet og mer selvsikre enn noen gang.

Publisert

Når tar kineserne over det europeiske markedet? Det er en spørsmålsstilling man lenge har stilt seg. I kjøretøybransjen som mange andre bransjer.

Ingen ler av morsomme navn som Young Man og King Long lenger. For underforstått: De kan jo produsere nesten like gode produkter til en langt lavere pris.

Men spørsmålet kan snart snus helt på hodet. Kommer kinesiske produsenter i det hele tatt til å finne det sære, nisjepregede, forskriftshemmede europeiske markedet drivverdig?

På IAA stiller det produsenter som ikke en gang har tenkt å selge i Europa. De er der kun for å profilere seg for den internasjonale motorpressen fra andre verdensdeler.

Les flere saker fra IAA:

Det er spesielt på bussfronten at kineserne markerer seg for tiden, og det var da også innen buss at vi flant flest av dem.

Og de profilerer like mye hybrid, elektrisk og hydrogen som de største europeiske produsentene.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Powered by Labrador CMS