-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
En anti-Mercedes fra Mercedes
Underlig at MBtech-bilen, en slags pickup, sto der i det hele tatt. På bilutstillingen i Paris om en uke ville den vært en sensasjon.
Hvem har egentlig hørt om MBtech? Og hvem hadde på forhånd hørt at MBtech skulle ha en pressekonferanse utpå onsdan der de kanskje skulle vise frem en konseptbil?
12 personer, virket det som, det var det som var møtt opp i tillegg til Mercedes-herrer i standard-Mercedes mørke dresser. Og alle de tusenvis som ikke var der har gått glipp av både en opplevelse og masse kunnskap.
MBtech, vet jeg nå, er en slags Porsche Weissach – en frittstående forsknings-, utviklings- og designavdeling som gjør utviklingsoppdrag både for moderhuset og for eksterne.
Både Ford og Audi har vært store kunder hos MBtech. Og det gjorde de med en sensasjonell liten bil som, hvis eneste unnskyldning for at den i det hele tatt stor på verdens største lastebilutstilling var at den også kunne gjøres om til en pick up.
7 måneder har de brukt på denne, som vi må kunne kalle en see-through modell.
Les flere saker fra IAA:
- Ivecos drømmebil
- Superbus med måkevinger
- Bildekarusell fra åpningsdagen
- Den elektriske yrkesbilmessen
Den triller for eksempel ikke på egne hjul, men den er en 1:1 skala bil, den er full av spennende designløsninger og folkene bak den har åpenbart tenkt seg en rekke avanserte drivlinjeløsninger for denne.
Det er en el-bil i hybridvariant der hybrid-delen består av en 100 hester forbrenningsmotor som går på LNG og som driver en generator som gir strøm til batteriene, enten når de er i ferd med å gå tomme, eller når bilen trenger et ekstra skyv. Så her snakker vi om en plug in med både range og performance extender.
Dual XRide kaller de systemet, og det e ringen garanti for at dette skal komme på en Mercedes først. ”her jobber vi for dem som vil ha oss til å løse oppgaver”, sier Andreas Kurbos som var sjef for den kompakte lille designgruppen som gjorde unna dette kjempeverket på 7 måneder.
Og da snakker vi ikke bare om å skisse opp, og bygge, en grov modell. Denne bilen, Reporter er den døpt, er allerede utviklet som en modul-konstruksjon som kan opptre som liten lastebil, fire seters pick up som her, stor varebil eller en MPV.
Så la oss være generøse å si at det var naturlig å debutere denne overraskelsen på en lastebilutstilling.
Men MBtech har et annet ess i ermet som kanskje vil vekke litt større interesse akkurat her i Hannover:
MBtech har presentert en spennende rapport som heter ”Trend Monitor 2010”. Den trenden de monitorer her er brukernes villighet til å omfavne økologisk sett ”snillere” biler – og her snakker vi først og fremst om mindre varebiler og nærtransport.
Tre sentrale spørsmål er stilt: De viktigste kriteriene som avgjør kjøps beslutninger nå og i fremtiden. Hvor viktig er TCO (Total Cost of Ownership) om hvilke kompromisser kunne brukerne tenkes å tåle. Og: Oppfattes innovative drivlinjer som fornuftige økonomiske alternativer fra et TCO-perspektiv?
Mange spennende synspunkter dukker det opp her – sannsynligvis også gjeldene for oss hjemme i Norge. YB skal uansett se nærmere på dem.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no