IAA MBtech
IAA MBtech
IAA MBtech
IAA MBtech
IAA MBtech
IAA MBtech

En anti-Mercedes fra Mercedes

Underlig at MBtech-bilen, en slags pickup, sto der i det hele tatt. På bilutstillingen i Paris om en uke ville den vært en sensasjon.

Publisert

Hvem har egentlig hørt om MBtech? Og hvem hadde på forhånd hørt at MBtech skulle ha en pressekonferanse utpå onsdan der de kanskje skulle vise frem en konseptbil?

12 personer, virket det som, det var det som var møtt opp i tillegg til Mercedes-herrer i standard-Mercedes mørke dresser. Og alle de tusenvis som ikke var der har gått glipp av både en opplevelse og masse kunnskap.

MBtech, vet jeg nå, er en slags Porsche Weissach – en frittstående forsknings-, utviklings- og designavdeling som gjør utviklingsoppdrag både for moderhuset og for eksterne.

Både Ford og Audi har vært store kunder hos MBtech. Og det gjorde de med en sensasjonell liten bil som, hvis eneste unnskyldning for at den i det hele tatt stor på verdens største lastebilutstilling var at den også kunne gjøres om til en pick up.

7 måneder har de brukt på denne, som vi må kunne kalle en see-through modell.

Les flere saker fra IAA:

Den triller for eksempel ikke på egne hjul, men den er en 1:1 skala bil, den er full av spennende designløsninger og folkene bak den har åpenbart tenkt seg en rekke avanserte drivlinjeløsninger for denne.

Det er en el-bil i hybridvariant der hybrid-delen består av en 100 hester forbrenningsmotor som går på LNG og som driver en generator som gir strøm til batteriene, enten når de er i ferd med å gå tomme, eller når bilen trenger et ekstra skyv. Så her snakker vi om en plug in med både range og performance extender.

Dual XRide kaller de systemet, og det e ringen garanti for at dette skal komme på en Mercedes først. ”her jobber vi for dem som vil ha oss til å løse oppgaver”, sier Andreas Kurbos som var sjef for den kompakte lille designgruppen som gjorde unna dette kjempeverket på 7 måneder.

Og da snakker vi ikke bare om å skisse opp, og bygge, en grov modell. Denne bilen, Reporter er den døpt, er allerede utviklet som en modul-konstruksjon som kan opptre som liten lastebil, fire seters pick up som her, stor varebil eller en MPV.

Så la oss være generøse å si at det var naturlig å debutere denne overraskelsen på en lastebilutstilling.

Men MBtech har et annet ess i ermet som kanskje vil vekke litt større interesse akkurat her i Hannover:

MBtech har presentert en spennende rapport som heter ”Trend Monitor 2010”. Den trenden de monitorer her er brukernes villighet til å omfavne økologisk sett ”snillere” biler – og her snakker vi først og fremst om mindre varebiler og nærtransport.

Tre sentrale spørsmål er stilt: De viktigste kriteriene som avgjør kjøps beslutninger nå og i fremtiden. Hvor viktig er TCO (Total Cost of Ownership) om hvilke kompromisser kunne brukerne tenkes å tåle. Og: Oppfattes innovative drivlinjer som fornuftige økonomiske alternativer fra et TCO-perspektiv?

Mange spennende synspunkter dukker det opp her – sannsynligvis også gjeldene for oss hjemme i Norge. YB skal uansett se nærmere på dem.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Powered by Labrador CMS