-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Er dette mesterbilen?
SCANDINAVIAN TRUCK TROPHY: - Nei, i år har jeg ikke trua, flirer John Telhaug over mobiltelefonen, ute på oppdrag. - Nå har bilen gått 270.000 km på dårlige veier, og det synes.
John Telhaug, fra Sørlandet, er en av de mest profilerte norske utstillerne de siste årene. Men han er altså lite optimistisk på sine egne vegne, nå, bare få dager før han skal stille reinvasket og blankpusset på Lillestrøm.
- Er dette et taktisk triks?
- Nehei, humrer han. Hadde det ikke vært for at arrangøren har mast på meg for å stille så hadde jeg nok stått over denne gangen.
Fliskjøring i skogen
National Treasure er temaet Scania R620en hans er bygget over. Det er en 2009-modell, men siden den er registrert første arbeidsdag i januar er den i praksis nå to år gammel. Har vært brukt til fliskjøring i skogen og ”alle veier”.
Les mer om STT-deltagerne her.
- Men det må da kunne snus til din fordel, at det er en skikkelig bruksbil?
Tja, det er jo riktig det, det er jo bruksbiler dette, og folk liker å se brukte biler, medgir John, før han snur helt om igjen.
- Men jeg har jo ikke sjanse når jeg står ved siden av splitter nye biler. Ekdahls for eksempel, som har brukt over en million bare i kromdetaljer!
Lakkert i en fei
Telhaug er sant å si ikke sånn kjempestolt over bilen heller. Ikke er det helt rett farge, og heller ikke motivet er spesielt utvalgt.
- Du vet, jeg hadde en trekkbil før denne, men den passet ikke til kjøringen min, forklarer han. Derfor måtte han skaffe dagens bil på kort varsel.
- Da ble ikke spesielt med tid til å planlegge eller gjennomføre. Bilen ble lakkert i en fei, bedyrer han.
Og det med National Treasure er mest en tilfeldighet, for ikke å bruke opp motiver han planlegger senere, men som likevel har litt relevans. Nicolas Cage skal bli hovedtema for neste bil – om kanskje to år.
- Er det da ikke noe du er fornøyd med?
Best innvendig
- Jo da, jeg er jo veldig fornøyd med interiøret, medgir han. Der ble det gjort en skikkelig jobb. Dashbordet ble tatt ut og alle brytere lakkert, og det er montert rundt 200 dioder.
- Generelt, hva bør publikum se etter for å kåre en verdig vinner?
- Jeg synes det er viktig å se etter hvor godt bilen er vasket og holdt. At typiske slitasjepunkter er i orden eller skiftet. I det hele tatt at man tar vare på utstyret. Alle kan jo gå i banken og låne penger til flott bil, men det er en del av faget å holde dem gjennom hele levetiden.
God bissniss?
Selv regner John med å kjøre bilen 6-700.000 kilometer før han bytter, litt avhengig av hva slag oppdragstyper han får.
- Så, er det god eller dårlig reklame å ha en så påkostet bil?
- Hehe. Reklamen er god, den. Og kundene synes det er stas å ha en fin bil i drift, at bilene er rene, hele og fine. Men ingen vil jo betale for det.
Det er likesom ikke noe sjakktrekk å gå i prisdiskusjoner når kunden vet du har lagt ut 2-300.000 kroner ekstra på bilen.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no