Touran mot Touran
Touran mot Touran
Touran mot Touran
Touran mot Touran
Touran mot Touran
Touran mot Touran
Touran mot Touran

Verdens lengste syv centimeter

I nye VW Touran varebil er skilleveggen flyttet syv centimeter lenger bakover målt mot forgjengeren. Nå kan du kjøre bilen med strake armer om du vil.

Publisert

YrkesBil har stilt gammel og ny VW Touran varebil opp mot hverandre. Bilens ytre mål er stort sett identiske – og den nye er litt rundere og mer såpeformet.

Den virkelig store forskjellen oppleves først når man setter seg bak rattet. I den gamle modellen er det kort avstand til rattet – og ingen kan påstå at førerkomforten står til 20 i stil.

Hjørner i taket

I den nye modellen er situasjonen en helt annen. Bilen har tilnærmet original plass til både fører og passasjer. Det er faktisk så romslig med plass at mange vil sette førersetet et hakk eller to forover for å finne den optimale kjørestillingen. Det er sjelden kost for varebiler i denne klassen.

Hva er så skjedd med bilen? Trylleri? Produktsjef Elin Rosnes Sinervo, som er ansvarlig for Polo, Touran og Sharan hos Harald A. Møller, forklarer:

- Vi har klart å flytte skilleveggen syv centimeter lengre bakover, og likevel få plass til statskassa i varerommet. Det er gjort noen mindre justeringer av lister på bakdøra. Dessuten er det satt inn to ”hjørner” i taket der skilleveggen er festet.

Velger påkostede biler

Dermed er det ikke rart om mange eiere av gammel Touran varebil får aha-opplevelser når de setter seg bak rattet i den nye. Kundene har i hvert fall flokket til forhandlerne.

Importørens planer om å selge 1500 til 1600 biler første 12 måneder ser dermed ut til å sprekke – i riktig retning. Sammen med bilene som registreres som fem- og syvsetere ender totalen på ca. 3000 biler. Og blir dermed Norges suverent mest solgte i sin klasse.

- En trend er dessuten at de som velger Touran varebil oppgraderer, forteller Sinervo. Det er størst salg av TDI-motorer på 105 og 140 hester i Highline-utgave, men også 170 HK selger veldig bra. Og kundene velger gjerne automatgir.

Tre seter medfølger

Alle varebiler blir bygget om sentralt på importanlegget på Bekkelaget i Oslo. Skilleveggen og innredning kommer fra Loyds.

Varebilene leveres dessuten med tre løse bakseter. De kan selvsagt ikke brukes mens bilen er to seters varebil, men mange har funnet det de kaller en smart løsning:

Når varebilen senere kommer til forhandler som bruktbil, settes baksetene inn i bilen. Den omklassifiseres til fem seters stasjonsvogn og får hvite skilter etter at man har betalt mer avgift etter bilens alder etc. I varebilene er nemlig alt av sikkerhetsutstyr beholdt på plass i baksetet.

Det leveres egne ombygningssett fra vare- til personbil. Ved beregning av restverdi inkluderes dessuten at varebilen etter tre år omklassifiseres til personbil.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Topp 8 MPV vare jan.-okt. 2010

1 - VW Touran 870

2 - Ford Galaxy 175

3 - Toyota Verso 85

4 - Hyundai iX55 44

5 - Peugeot 4007 42

6 - Ford S-Max 40

7 - Citroen C-Crosser 31

8 - Opel Zafria 9

Powered by Labrador CMS