-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mer om DAFs hybridsystem
I PRODUKSJON NÅ: LF Hybrid kjører opp til to kilometer på strøm. Les mer om teknologien.
YrkesBil.no meldte tidligere i høst at DAF LF Hybrid nå er i salg. Her kan du lese mer om teknologien:
LF Hybrid er en parallellhybrid type diesel/elektrisk. Det vi si at bilen kan drives av både dieselmotoren og den elektriske motoren – samtidig eller hver for seg.
Den elektriske kapasiteten er imidlertid fortsatt langt svakere enn dieselkapasiteten. Ergo er maks kjørelengde på fulladet batteri to kilometer.
Men bruker man systemene optimalt sammen, mener DAF man kan oppnå en reduksjon av CO2-utslipp med mellom 10 og 20 prosent.
Med det mener de at dieselforbruket er 10-20 prosent redusert. Ergo kan man spare penger også.
Den første DAF LF Hybrid forlot visstnok Leyland produksjonsanlegg i Storbritannia torsdag 9. desember.
Mer interessert i varebil? Les her!
12-tonneren er utstyrt med en 4,5-liters PACCAR FR dieselmotor. Denne 160-hestersmotoren holder alene EEV-utslippskravene uten partikkelfilter.
Motoren yter gjennom en automatisk Eaton sekstrinnskasse, og den elektriske motoren er installert mellom clutchen og girkassen.
Og der fungerer den både som motor og generator. Energien som frigjøres under bremsing blir lagret i lithium-ion-batterier, og blir deretter brukt under akselerasjon. En dataenhet avgjør i hvilken grad diesel- og eller el-motoren skal brukes.
Batteripakken for hybridsystemet veier rundt 100 kg og består av nittiseks 3,6 Volt celler. Når lastebilen kjører på strøm, kjører likevel dieselmotoren på tomgang for å drive forskjellige komponenter.
LF Hybrid-lastebilen er også utstyrt med start/stop-system.
Totalt er DAF LF45.160 Hybrid bare 300 kilo tyngre totalt enn den tilsvarende dieseldrevne modellen. Med i utgangspunktet gunstige egenvekt, har derfor 12-tonns LF Hybrid en lastekapasitet på rundt 7,5 tonn.
DAF starter med LF Hybrid i Storbritannia, Nederland, Tyskland, Frankrike, Belgia og Tsjekkia – hvor interessen for hybridbiler er størst.
Avhengig av responsen i disse markedene, vil DAF se om det er aktuelt å tilby bilen i standardsortimentet i også andre land.