-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fiat flørter med Scania og MAN
- dersom VW ønsker å bli kvitt truck-divisjonen sin så er vi her vi her, kvitterer Fiat-sjef Sergio Marchionne.
Stol på Sergio Marchionne, Fiat-sjefen. Selv på personbilutstillingen i Detroit klarer han å lage lastebilstoff.
Splitten av Fiat-konsernet er bare to uker gammel, og Sergio Marchionne er i USA i sin rolle som sjef for bildivisjonen på den store utstillingen i Detroit. Der han ikke bare viser Fiat 500 i amerikaversjon, men gjør det også klart at 25 prosent av Chrysler nå er hans. Og at han akter å øke det tallet.
Men det var som sjef for lastebil- og industrisektoren han fikk Bloomberg til å sende ut en spennende melding til resten av verden.
- Vi selger ikke noe, vi i Fiat, sa han til Bloomberg.
- Men vi er potensielle kjøpere. Og dersom VW ønsker å bli kvitt truck-divisjonen sin, så er vi her.
Uttalelsen er tveegget. Dels en hilsen tilbake til Volkswagens styreformann, Ferdinand Piëch som ikke har lagt skjul på at han er etter Alfa Romeo.
Men dels for å fortelle at han når som helst er klar til å måle seg med den tyske giganten. Og at han er selvsikker nok til å tro at han kan få det til.
For Volkswagen har ikke fått det til på lastebil ennå. Tettere forhold mellom de to lastebilgigantene Scania og MAN sitter åpenbart svært langt inne. Det vil ta tid før vi får oppleve det.
- Det ville vært et fantastisk grep for Fiat, og Marchionne ville ikke ha noen problemer med å finne penger for å finansiere en slik deal”, sier en analytiker Bloomberg har snakket med.
Og da snakker han seriøse penger. Med den verdien det er på de to lastebilprodusentene nå, vil Volkswagens andel i dem være verd 13,4 milliarder dollars.
Det er imidlertid åpenbart at de har snakket om dette i Torino, for da John Elkann, Fiats styreformann og Agnelli-arving, ble spurt om Marchionnes lastebilinnslag svarte han at:
- VW har vært veldig klare når det gjelder ambisjonene de har i personbilsektoren. Dersom de ønsker å konsentrere seg, fokusere på det, er vi interessert i å hjelpe dem ved å kjøpe MAN og Scania.
Interessert i varebil? Sjekk yrkesbil.no/varebil
På direkte spørsmål om han hadde snakket med tyskerne om dette svarte Marchionne:
- Nei, men jeg er sikker på at temaet vil dukke opp over en kopp kaffe i løpet av de neste 12 månedene.
PS. På utstillingen ble Martin Winterkorn, daglig leder av VW-gruppen, spurt om Alfa Romeo svarte han at ”det er et hyggelig og interessant selskap”.