-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
65 prosent opp i Tyskland
Statistikken viser at produksjonen av biler over 6 tonn økte kraftig i 2010.
Tyskland er viktig både som nyttebilprodusent og nyttebilmarked. Fjorårstallene var gode. Det eneste minustegnet på tysk nyttebilstatistikk finner vi ved bussene.
Og desembertallene viser en kraftig økende trend.
Registreringstallene
Det er biler over 6 tonn som øker mest, med 65 prosent i desember og 20 prosent akkumulert.
Samlet ble det registrert 73.690 biler over 6 tonn, mens nyttebiler totalt endte på litt over 282.000 enheter.
Bussvolumet endte på 5.220 enheter, det er en nedgang på 7 prosent, mens nedgangen i desember var på hele 18 prosent.
Les også:
Produksjonstallene
Er også på vei tilbake til gamle høyder. Totalt ble det produsert 354580 nyttebiler i Tyskland i fjor – det er en fremgang på 45 prosent i forhold til det elendige 2009.
Biler under 6 tonn økte med 38 prosent. Biler over 6 tonn med 65 prosent – men for denne siste gruppen viste desembertallet en økning på hele 120 prosent.
Også her ligge bussene etter, med minus 11 prosent for hele året og minus åtte for desember isolert.
Høyere eksport
Dette betyr naturlig nok at også eksporten har økt. Totalt med 53 prosent, til 242470 enheter. Bare busseksporten trekker ned, med minus 15 prosent.
Eksporttallene for de lette nyttekjøretøyene økte med 51 prosent i 2010, mens hele 71.000 tunge nyttekjøretøy ble sendt ut av landet – det er en fremgang på 67 prosent.
VDA, sammenslutningen av tyske bilprodusenter, sier at ordreinngangen er god og ser ikke bort fra at man snart er tilbake på tallene fra 2008 og de andre gode årene.