Siste fest med kongen

Kongen lever fortsatt. Siste Hiace-sprell er Arctic Trucks-ombygget lavseriegirkasse. Perfekt til tung henger.

Publisert

TEST: 2010-modell Toyota Hiace D-4D (117 hk) 4x4, lavserie, lang versjon. Varebil. Terningkast 4(delkarakterer 4, 5, 4).

Det er nesten makabert, men YrkesBil.no oppnådde all-time-high da vi nylig kunne melde at det er slutt for Toyota Hiace fra 2012. Bilen er tross alt en legende – og kanskje mer i Norge enn noe annet sted i verden.

Toyota Hiace har vært i produksjon siden 1967 - og det til nå importert 110.000 slike biler til Norge. Av dem ruller fortsatt rundt 66.000 på norske veier. Bilen som selges i dag er sjette generasjon av Hiace, fra 2006, men med et lett facelift i 2009.

I prislistene til Toyota finnes Hiace fortsatt i flere utgaver, både kort og lang, med 95 og 117 hester, og med 2WD eller permanent 4WD. Etter hva vi erfarer er det likevel stort sett en variant som er solgt de siste årene – og det i bøtter og spann: Lang utgave, 117 hester og permanent 4WD. Håndverkernes beste venn?

Lavserie trekker prisen opp

Grunnprisen for Hiace 117 hk lang og permanent 4WD er 316.700 kroner inkl. mva. Og deri ligger nok veldig mye av forklaringen på at bilen er så populær, for det er rundt 50.000 kroner under startprisen for alle konkurrenter som kan leveres med 4x4: Ford Transit 300, Mercedes Vito og VW Transporter.

Hovedpoenget med bilen vi har plukket fram her, er imidlertid ombyggingen med lavserie girkasse. Spesialistfirmaet Arctic Trucks i Drammen bygger om bilene for Toyota (slik at full garanti opprettholdes) med ny fordelingskasse og nye mellomaksler. Men da stiger også prisen:

4x4 lavserie koster i seg selv 69.500 kroner. Ønsker du diffsperre bak, koster det 21.500 kroner ekstra. I tillegg bør du gjerne velge progressive fjærer med nye sammenslagsputer bak til 7.900 kroner. Og så kommer et 16-toms hjulsett med pigg og justering av speedometer til 22.500 kroner. Og selvsagt hengerfeste til 9.700 kroner.

Det vil si at en komplett lavserie-Hiace fort og brutalt passerer 400.000 kroner (eller 320.000 kroner eks. mva.). Dermed ligger bilen prismessig i sjiktet med VW Transporter og Vito med 4x4. Fordelen er selvsagt lavserie girkasse, noe ingen av konkurrentene har. Til gjengjeld tåler den kun 2000 kilo tilhenger, som er 200-500 kilo under hva konkurrentene er godkjente for.

Romslig bil

Med en lengde på 524 centimeter og 200 centimeter høyde er dette blant de største bilene i klassen. Det betyr at du får maks valuta for pengene hva gjelder innvendig varerom, samtidig som bilen fortsatt kan brukes i stort sett alle parkeringshus.

Når det er sagt skal vi samtidig ile til og bekrefte ryktene om bilens elendige svingradius. Radiusen er riktignok oppgitt til 6,2 meter, men det stemmer ikke med praktisk erfaring målt mot biler med tilsvarende mål. I forlagets garasje med spiralinnkjørsel, er dette eneste bil vi ikke kommer inn og ut med uten å rygge en gang ekstra mellom hver etasje. Og det betyr som oftest en eller to manøvre ekstra for å komme inn på vanlige parkeringsplasser.

Varevolumet på oppgitte 6,5 kubikk er derimot svært lett utnyttelig. Bilen har store skyvedører på begge sider (standard på lang utgave), det er god plass til to europaller i testbilen, og det er problemfritt å sette dem inn med gaffeltruck. Interiøret i varerommet har et godt gulv med mange og solide surrefester, og samtidig pent inndekkede vegger.

Arbeiderklassekomfort

Skilleveggen i Hiace skal ha ros for plassering og førsteinntrykk. Veggen gir godt med rom i kupeen til selv digre karer, og det er smakfullt trukket og innsatt med et elegant buet pleksiglass.

Men det gode førsteinntrykket fortaper seg fort bak rattet. Støydempingen er i beste fall middelmådig, og ved kjøring i mørket speiler det buede glasset lyset fra annen trafikk i alle retninger.

Det er på sett og vis trygt og godt å komme inn i kupeen til Toyota – på en konservativ, gammeldags måte. Selv kjørestillingen er litt ekstra oppreist, og med ganske smale A-stolper som gir godt utsyn til fotgjengere og annet rusk, men som også sladrer litt om en mulig svak kollisjonsbeskyttelse.

LES OGSÅ:

Førersetet har mange innstillinger, men er ikke høydejusterbart – og rattet er ikke dybdejusterbart. Instrumenteringen er høyst basics, og det mangler smarte smårom til forskjellige dingser vi er vant til å ha med oss. To passasjerer er det plass til, men sikkerhetsbeltet i midten er kun av typen topunkts.

Toyota-radioen har ikke lydkvalitet å skryte av – men med det støynivået som er i kupeen når man kjører, er det ikke så fristende å lytte til musikk likevel. Målt mot komforten i øvrige biler på markedet, er Hiace ganske enkelt en bil som er sterkest på korte distanser.

Halvgod vintertilpassing

Med ekstravarmer, 4x4 og lavserie er du ikke akkurat redd for vinteren i denne Hiacen-utgaven. Bilen har også totrinns setevarmer – men mangler et enkelt hjelpemiddel som utetermometer. Den har heller ingen fancy lysløsninger, men standardlysene er absolutt godkjente. Stor justeringsvinkel for lyset i høyden gjør det lett å kompensere for last.

Bilen er ingen racer, men på veien er det et forutsigbart og tillitvekkende chassis. Det er ikke stivere enn at det er komfortabelt nok å kjøre bilen uten last. Også på vinterføre med 2WD - men husk at bilen ikke har form for antiskrens (ESP) som redder deg når slengen blir for stor. Og bilen føles tryggere desto mer du laster på.

Ulempen er imidlertid at maks tillatt nyttelast faktisk ikke er all verden i forhold til konkurrentene. Akkurat som maks tilhengerlast, ligger testbilens tillatte 895 kilo nyttelast rundt 200 kilo under konkurrentene.

Så er det firehjulstrekken da. Systemet er 100 prosent mekanisk, og krever at bilen står stille når du skifter modus. Og det gjør du sekvensielt med en liten spak nede ved gulvet. Da kan du velge mellom:

2WD høy – tillegg til originalt, gir mykere kjøring og sparer diesel.

4WD høy. Uten sperre på senterdiff, tilsvarer standardbil.

4WD høy, med sperre på senterdiff.

4WD lav – utveksling 2,72 – og sperre på senter.

ARB diffsperre bak er mulig tilvalg.

Øket fremkommelighet er selvsagt, men dette systemet har sin aller største fordel når du skal buksere tung tilhenger på vanskelig underlag. Så er det da også kundegrupper som entreprenører, elverk og tilsvarende som trenger et robuste og enkelt arbeidsverktøy som er hovedmålgruppen.

Kostnadsbildet

Med 4x4 lavserie er ikke lenger Hiace lenger en rimelig bil, målt mot konkurrentene. Fordelen er selvsagt lavserien, som ingen av de andre kan tilby. Er det dette du absolutt trenger, finnes jo ikke noe alternativt. Men du sitter fortsatt med en bil som i form av komfort, sikkerhet og annen moderne teknologi ligger langt bak hovedfeltet.

Til gjengjeld får du en bil med full fabrikksgaranti, selv i ombygget stand. Og gjennomprøvd enkel teknologi uten avanserte løsninger vil stort sett alltid være sikkert og rimelig i drift. En liten ekstrafordel med AT-ombyggingen er dessuten at den kan kjøres med tojhulsdrift, som vi tipper vil spare 5-10 prosent i drivstoff om det utnyttes. Og bilen er jo i utgangspunktet minst så mye tørstere enn konkurrentene.

Testbilen er i all hovedsak tomkjørt på vinterføre, mest 2WD, og likevel ender forbruket på 1,09 liter diesel per mil. Oppgitt blandet forbruk er 0,93.

Skal selge 200 biler i år

Finurlig nok har ikke Arctic Truck vært særlig frempå med logoer eller annen merking. Bak på bilen står det faktisk fortsatt 4WD full time – selv om bilen nå altså kan kjøres som 2WD, Det eneste vi fant fra AT var et ørlite merke over lysdiodene som angir hvilke girkassemodus bilen står i.

- Dere har bygget om en bil som straks ut på dato?

- Ja. Vi skulle gjort dette for lengst, medgir Ørn Thomsen hos Artic Truck. Men vi er sikre på et godt salg i år, antagelig rundt 200 biler. Jeg skulle gjerne tatt inn biler til å ha på lager, men det får vi ikke tak i!

Bruktmarkedet: Også årets Hiace vil være en ganske sikker investering. Selv med ekstrakostnaden for lavserie, vil prisen etter alt å dømme holde et bra nivå fremover. Det er mange Hiacer på markedet, men bilene er også blant dem som har kortest liggetid på bruktnettsteder. På DENNE LINKEN finner du 34 brukte Hiacer fra 2007 og nyere fra norske merkeforhandlere.

Konklusjon og hovedkarakter. Sum poeng: 187 av 300 mulige. Terning 4

Hiace er en legende. Godt rykte kan imidlertid ikke skjule at dette er en gammel bil, med gammel komfort, gammel motor (tilfredsstiller ikke Euro 5 – ergo tas den ut salg etter 2011), gammel sikkerhetsteknologi og med lav nyttelast. At bilen likevel får hovedkarakter fire av oss, og ikke tre, skyldes dette siste Arctic Trucks-stuntet med lavserie. Det tilfører bilen et element ingen av konkurrentene kan vise til.

Underkarakter førermiljø. Sum poeng: 61 av 100. Terning 4

Førerplassen er i beste fall middelmådig. Langturskomforten er under middels. Til gjengjeld fungerer bilen bra på kortere distanser, spesielt hvis man skal mye ut og inn, samt i bystrøk fordi sikten ut er god. Materialkvaliteten passer til arbeidsbruk, men mangel på små oppbevaringsplasser forteller at det er lenge siden kupeen ble designet. Motor og 4x4 får kun middels karakter for moderat trekkraft og omstendelig omkobling. Femtrinnskassen er grei og forholdsvis lavgiret.

Underkarakter varerom. Sum poeng: 73 av 100. Terning 5

Lange Hiace har et digert, fornuftig og lettutnyttelig varerom. Med tre dører og lav lastehøyde kan det knapt gjøres bedre. Med grei skillevegg og 125 centimeter mellom hjulbuene er det null problem å laste inn paller. Gode surrefester. Hiace er som sådan en robust og bruksanvendelig bil, men man bør være oppmerksom på relativt lave nyttelast/hengervekt-verdier.

Underkarakter biløkonomi. Sum poeng: 53 av 100. Karakter 4

Til dels høy pris med lavserie, men det gjør samtidig bilen unik. Noe høye driftskostnader med tanke på drivstoff, øvrige verdier er lave. Etter alle solemerker høy restverdi. Dette er likevel ikke førstevalget til volumtransport med pressede marginer, da finnes det langt smartere biler. Men som et robust arbeidsverktøy til anleggsområder og annen jobb med tung henger, da skinner bilen opp.

FAKTA Toyota Hiace 4x4 med AT lavserie 117 hk lang (3,0 tonn, 6,5 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 2494 ccm, 86 kW (117 hk) v/3600 o/min. 294 Nm v/1600-2400 o/min.

Mål: 524 x 180 x 200 cm (L/B/H), akselavstand 343 cm, varevolum 6,5 m3

Vekter: Egenvekt m/f 2105 kg, tilhengervekt 2000 kilo, nyttelast 895 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t 19,7 sekunder, toppfart 151 km/t.

Oppgitt forbruk: 0,93 l/mil (blandet), 246 gram CO2/km

Pris fra: 386.200 kroner før ekstrautstyr (ca. 309.000 eks. mva)

Pris testbil: 418.500 kroner (ca. 335.000 eks. mva)

Modell til Norge: Hiace-versjon siden 2009, Arctic Trucks-ombygging siden desember 2010

Nærmeste konkurrent (er): VW Transporter 140 hk 4motion (fra 363.000,-), Ford Transit 300S 4x4 (fra 360.000,-), Mercedes Vito 113 CDI 4x4 (fra ca. 360.000). Alle frapriser oppgitt ink. mva.

Powered by Labrador CMS