-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Norske lastebiler øker på utland
Dessverre øker utlendingene MYE mer. Se nyeste tall fra SSB om grenseoverskridende godstransport.
SSB har nettopp publisert ”Godstransport med lastebil over grensen, 4. kvartal 2010”. Bildet er klart:
Utlendingene dominerer
Total fraktet utenlandske lastebiler 56 prosent av godset som passerte grensen på vei i 2010.
De norske lastebilenes andel av grensetransporten har sunket fra 51 til 44 prosent siden 2000. Svenskene er størst av utlendingene, mens balterne øker mest.
Mens den totale mengden gods som transporteres over grensen på vei, har økt med 42 prosent siden 2000, har godsmengden på norske lastebiler bare økt med 22 prosent.
Til sammenligning er godsmengden i samme periode blitt mer enn seks ganger større på polske biler og over ti ganger større på baltiske biler.
I 2000 hadde polske biler 0,9 prosent av grensetransporten og baltiske biler kun 0,6 prosent. Disse andelene hadde steget til henholdsvis 3,9 og 4,5 prosent i 2010. Se her for SSB-tabell.
Les også: Utenlandstransporten 2009
Lavest økning for norske biler
Totalt 11,9 millioner tonn gods ble fraktet inn og ut av Norge på vei i 2010. Det er 1 million tonn, eller 9,9 prosent, mer enn året før. Norske lastebiler sto for 5,2 millioner tonn av dette, en økning på 6,4 prosent.
De andre nordiske landene, samt Tyskland, Polen og Baltikum, hadde alle en høyere prosentvis vekst i mengde gods transportert over Norges grense fra 2009 til 2010 enn Norge selv. De baltiske landene samlet økte sin grensetransport med 37 prosent fra 2009 til 2010.
Svenskenes andel stabil
Svenske lastebiler transporterte 28,4 prosent av den totale godsmengden som passerte grensen på vei i 2010.
Svenskenes andel har gått ned med over 3 prosentenheter siden 2000, men har holdt seg stabil de siste tre årene.
3 millioner tonn gods ble fraktet over Norges grense på vei i 4. kvartal 2010.
Det er 8,3 prosent mer enn i samme kvartal året før. Transporten med norske biler økte med 4,2 prosent i samme periode.
De norske bilene sto for 42,5 prosent av grensetransporten i 4. kvartal 2010. Det er den laveste andelen som er registrert for norske biler siden denne statistikken startet i 2000.