Den perfekte varebilen?

Konklusjonen etter vintertest av toppmodellen av VW Caddy Maxi med 140 hk, DSG og 4Motion er enkel

Publisert

Nyeste versjon av VW Caddy kom på markedet i fjor høst. Så langt i år, per 1. mars, er den klart mest solgte varebil i segmentet ”små varebiler”. Årsaken er nok et godt stykke på vei det vår mann kunne rapportere fra lanseringen i Frankfurt: Her har Volkswagen gjort det ”umulige” – mye mer utstyr til samme pris!

Denne gang har vi kjørt toppmodellen i Caddy-serien, den lange utgaven Maxi, med størst motor, automatgir og firehjulsdrift. Og en bøtte med ekstrautstyr.

For i likhet med de fleste av konkurrentene kommer Caddy i to versjoner. Maxi er med sine 488 centimeter en snau halvmeter lenger enn standard. Det øker varevolumet fra 3,2 til 4,2 kubikk i Maxi-utgaven.

Dryg pris, ingen konkurrenter

Caddy har i utgangspunktet fire konkurrenter: Tvillingene Peugeot Partner og Citroen Berlingo, nye Fiat Doblo og Ford Connect. På basisplan, når vi snakker om de mest økonomiske utgavene av bilene, da er konkurrentene definitivt med i kampen.

Men så har vi det norske markedets særhet: Nær halvparten av varebilene som selges har 4x4. Og verken Connect, Berlingo eller Doblo leveres med firehjulstrekk. Det gjør Peugeot Partner, men i da ikke i kombinasjon med automatgir (eller motor som kan konkurrere med den saftige 140-hesteren i testbilen). Ergo sitter vi tilbake med konklusjonen at dersom motor og drivlinjen i testbilen er viktig, da har ikke bilen en eneste konkurrent i sin egen størrelsesklasse.

LES OGSÅ:

Men luksusen koster. Grunnprisen for 140/DSG/4Motion er 293.700 kroner. Med ekstrautstyr kommer testbilen opp i svimlende 396.000 kroner slik den er stilt til disposisjon for YrkesBil. Inklusive moms riktignok, men… Etter en gjennomgang av ekstrautstyrslisten kan vi slå fast at, ja, alt er utstyr verdt å betale for, men ja, det er heller ikke vanskelig å barbere listen med 30-40.000 kroner.

Fornuftsprisen for denne utgaven av Caddy Maxi er dermed rundt 350.000 kroner, eller ca. 280.000 kroner eksklusive moms. Vi snakker altså om en bil som ganske alene utgjør premiumsegmentet av små varebiler.

Maxi kan lønne seg

Prisforskjellen mellom vanlig Caddy og Maxi er rundt 18.000 kroner. Da får du en kubikkmeter større varerom og 45 centimeter lenger makslengde innvendig. De ekstra kronene bør dermed være vel anvendte penger for mange.

I testbilen er det montert en luksusskillevegg som gir et stort og godt førermiljø. Men som du kanskje ser av bildene, så spiser skilleveggen også ganske mye av varerommet, samtidig som det redusere innlastingsmulighetene ved venstre skyvedør (ekstrautstyr). Den asymmetriske veggen er faktisk ganske spesiell, for passasjeren er ikke tilgodesett med like god plass.

Vareromsinteriøret i testbilen er forseggjort med Loyds kledningspakke (ekstrautstyr). Når man så summerer nyttelast på 730 kilo og hengervekt 1450 kilo, da blir det egentlig helt klart at Maxi er en stor Caddy, ja. Men det er langt igjen til å utfordre størrelsesklassen over på plass.

”Overkasse førerkomfort”

Til gjengjeld er bilen utrolig smidig å håndtere, særdeles støysvak og dessuten komfortabel. Jeg har brukt begrepet ”overkasse førerkomfort” tidligere, på en påkostet Meredes Vito. Caddy er egentlig svært forskjellig – men like herlig. Det sto for eksempel flere andre gromme biler i forlagets garasje samtidig med Caddyen. På lengre distanser var det likevel Caddyen jeg valgte.

VWs varebilinteriør og ergonomi ikke står et kvidder tilbake fra personbilene. Jeg hadde fint klart en svakere motor, men DSG-kassen funker så godt at den burde være obligatorisk. Og selv om jeg er blant dem som fnyser litt over nordmenns hang til firehjulsdrift, så kan man betale ekstra for komforten i Haldex4-systemet.

Testbilen var utstyrt med mye ekstra digg: Velspillende anlegg, navigasjon og gode parkeringssensorer. Det eneste jeg er direkte kritisk til er lysene, hvor nærlysene slukkes når fjernlysene tennes. Det er situasjoner hvor dette blir tull.

Kostnadsbildet

Ingenting tilsier at verken driftskostnadene eller restverdi på nye Caddy skulle vekke bekymringer. Testbilen er riktignok dyr om man sammenlikner den med de billigere utgaven konkurrentene kan tilby. Men så kan da også Caddy og Maxi leveres i et stort antall rimeligere konfigurasjoner av motor og drivlinjer.

Konkurrentene kan imidlertid ikke matche testbilens spesifikke data – som på mange områder er sammenliknbare med påkostede biler i klassen over. Og fortsatt er Caddyen rundt 100.000 kroner billigere. Ergo er testbilen et produkt uten direkte konkurranse.

Konklusjon og hovedkarakter: Sum poeng: 241 av 300. Terning 5

Med det høye utstyrsnivået må dette bli en bil som skal produsere et betydelig antall kilometer. Men såfremt varerommet er stort nok til behovet, har vi vanskelig for å se et bedre alternativ. Bilen har ikke konkurrenter i egen klasse – og kan være et smart downsizing-prisjekt for dem som egentlig ikke trenger Transporter/Hiace-volumet. Nesten sekser.

Underkarakter førermiljø. Sum poeng: 89 av 100. Terning 6

Førerplassen er førsteklasse. Høy komfort i støy og ergonomi. Materialkvaliteten er høy, og de som har kjørt VW før finner seg med en gang ergonomisk til rette. Bra passasjerkomfort. Motor, gir og 4x4 får toppkarakter.

Underkarakter varerom. Sum poeng: 83 av 100. Terning 5

Tre dører, delikat varerom. Skillevegg i testbilen har komfortfokus mer en vareromfokus, og begrenser nytten av venstre sidedør noe. Men med anstendig nyttelast, gode surrefester, hengerfeste og ESP for henger, er dette en effektiv og bruksanvendelig bil.

Underkarakter biløkonomi. Sum poeng: 70 av 100. Terning 5

Utstyret gir høy pris, men det er også store valgmuligheter. Økonomisk i drift og antatt anstendig restverdi. Driver du volumtransport med pressede marginer finnes det nok billigere biler, men for dem med høy kilometerproduksjon kan komfort og utstyret i denne bilen være det som gir overskudd.

FAKTA VW Caddy Maxi 140 CR DSG 4Motion (2,4 tonn, 4,2 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 1968 ccm, 103 kW (140 hk) v/4200 o/min. 320 Nm v/1750-2500 o/min.

Mål: 488 x 179 x 183 cm (L/B/H), akselavstand 3001 cm, varevolum 4,2 m3

Vekter: Egenvekt m/f 1643 kg, tilhengervekt 1450 kilo, nyttelast 733 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t 12,6 sekunder, toppfart 170 km/t.

Oppgitt forbruk: 0,66 l/mil (blandet), 174 gram CO2/km

Pris fra: 293.700 kroner før ekstrautstyr inkl. mva

Pris testbil: 396.150 kroner inkl. mva

Modell til Norge: Siden høsten 2010

Nærmeste konkurrent (er): Tja?

Powered by Labrador CMS